Van Doesburg: heldere keuzes, menselijke maat

Van Doesburg: heldere keuzes, menselijke maat
De keus is helder, wil een transporteur recht van bestaan houden, stelt René de Kock van GD-ITS, regionaal bekender als G. van Doesburg uit Zaltbommel: “Je kunt een niche vinden, of investeren in uitgebreide digitale dienstverlening die grote internationale opdrachtgevers van je eisen.”
Van Doesburg, vier werkmaatschappijen en vestigingen in Zaltbommel, Alblasserdam en op Schiphol, heeft inmiddels een nieuw Warehouse Management System. Vanaf januari een nieuw Transport Management System en erna volgt een Forwarding Management System. Steeds één vernieuwing tegelijk.

René de Kock, manager sales en communicatie: “Dan hebben in een paar jaar tijd drie slagaders vernieuwd voor de organisatie, op een nieuw serverpark. Dat biedt de klant online en realtime inzicht in zijn opdracht, en betekent voor ons dat we bedrijfsprocessen makkelijker analyseren. Dat kan niet meer met een mooie spreadsheet. De grote multinationals waar we voor werken willen bovendien alles kunnen zien in the cloud. We  móeten het doen.” Begin komend jaar wordt een tweede magazijn in Zaltbommel in gebruik genomen, dat momenteel wordt gebouwd.
Dat digitaal zichtbaar zijn van de zending van klanten geldt ook voor de afhandeling van de 250 tot 300 zeecontainers per week die Van Doesburg verwerkt. “We klaren ze in, zetten ze op een chassis, naar ons magazijn, palletteren volgens de wens van de klant en zetten ze klaar voor afroep. De klant ziet elke stap, met een EDI (electrical data interchange) kan hij verzending vragen. De toegang tot het portal laat hem ook rapportages draaien, finetunen op wat hij wil zien aan inslag, opslag en uitslag. In real time.” Van Doesburg maakt flink gebruik van binnenvaart, en landt zijn vracht aan op de terminal in Gorinchem, waar de containers ook even blijven staan, tot hun inhoud is gewenst in een van de magazijnen.

Voor Van Doesburg bieden de nieuwe systemen inzicht in tal van bedrijfsprocessen. “We werken 24 uur, er zijn dagelijks zo’n 500 klantorders. Een voorbeeld: ik moet kunnen zien wat ik voor materieel nodig heb de volgende dag. Maar tegelijk kan ik op klantniveau zien wat de opbrengst is, of er misschien klanten tussen zitten die ons geld kosten. In het nieuwe TMS kunnen we zelf voor al die vragen parameters instellen. In de huidige tijd moet je voor succes je bedrijfsprocessen op orde hebben.”

Toch blijft Van Doesburg in de kern een familiebedrijf. “We willen opereren als een open en menselijke organisatie, met korte lijnen en naar klanten en onderling de personal touch. Daar stellen we prijs op en dat misten we ook in de periode dat je vanwege corona niet overal op bezoek kon. Die periode heeft ons wel parten gespeeld, maar niet qua bedrijfsresultaat. Van Doesburg heeft een heel brede klantportfolio, met opzet zo opgebouwd om minder gevoelig te zijn voor externe crises. Ook richting de banken is dat een veiliger optie. Klanten die een terugval hebben ervaren en nu weer terugkomen, proberen we te helpen.”