'Sector draait mooi, maar arbeidsmarkt zorgelijk'

'Sector draait mooi, maar arbeidsmarkt zorgelijk'
Frans van Rijn, voorzitter van Logistics Valley Rivierenland en Chief Global Supply Chain Officer van Hitachi Vantara in Zaltbommel, kijkt met enige zorg maar strijdlustig naar de ontwikkelingen in de sector over het afgelopen jaar 2021.
“We zien drie ontwikkelingen in een sector die op zich goed draait. We lopen aan tegen een grote verandering op de arbeidsmarkt, de krapte aan medewerkers speelt een grote rol. Het is niet helemaal duidelijk hoe dat komt, onze sector wordt er meer dan welke andere ook door geraakt. De vraag hoe we ons aantrekkelijker maken voor jongeren is actueler dan ooit. Voor Logistics Valley dus een voortdurend aandachtspunt.”
“Dan is er de energietransitie, die al langer een actiepunt is van Logistics Valley. Brussel en Den Haag zijn bezig er een concrete invulling aan te geven, ik denk sneller dan de technologie op dit moment kan bijbenen. Toch zie ik een golf aan ontwikkelingen en nieuwe mogelijkheden voor de transportsector ontstaan. We werken er concreet aan, door een pilot elektrisch rijden te starten.”
“Nu gedeputeerde Christianne van der Wal een ministerspost krijgt, zijn we eigenlijk onze ambassadeur in het Gelderse provinciehuis een beetje kwijt.  We vreesden dat al, maar het is nu een feit. Dat betekent dat we extra hard zullen moeten werken om de prominente positie die we bij het provinciebestuur hebben, vast te houden. Bijvoorbeeld door weer een relatie op te bouwen met de opvolger van Van der Wal. Liefst in persoon, want via de telefoon werkt in mijn ervaring niet . Wat dat betreft zit de tijd een beetje tegen.”
De besturen van Logistics Valley Rivierenland, Nijmegen en Liemers-Achterhoek hebben al een afspraak staan om koers uit te zetten. “Dat ging meer over de manier waarop we verdergaan met ons platform In de Logistiek, waarmee we mensen naar werk begeleiden in transport en logistiek. De verhouding met het provinciehuis zal daaraan moeten worden toegevoegd, ik ga er een belronde over houden.”
De sector draaide goed het afgelopen jaar en wist ondanks de coronacrisis op te bloeien. “Zeker, maar hoe kan het dat we ineens, van het ene op het andere moment zo’n personeelstekort hadden? Ik kan het nog niet onderbouwen, maar ik denk dat er door heel veel microtransport een grote inefficiency is ontstaan die veel mensen vraagt. Er is kennelijk een nieuwe markt geboren. Stel dat je dat kunt onderbouwen, dan nóg moet je vaststellen hoe je ermee om zult gaan. Zeker is dat deze vragen ons de komende jaren gaan bezighouden.”