Napoleon: barbecues op de barge

Napoleon: barbecues op de barge
‘De groei van dit bedrijf is gebaseerd op goede logistiek, en gebruik van barges voor onze containers is cruciaal. Daarom ook hebben we ons naast de CTU-terminal op Medel in Tiel gevestigd’, vertelt Jacco van de Vliet, operationeel manager van Napoleon, Canadees producent van high-end barbecues.
Hij zit middenin een verhuizing: het bedrijf gaat van Geldermalsen naar Tiel, waar een distributiecentrum en kantoor van 23.000 vierkante meter is gebouwd. Ook de vestigingen in Beusichem en Culemborg worden verlaten. ‘We hebben zelfs een aparte oprit direct vanaf de containerterminal laten aanleggen, want ook de nabijheid van vervoer over water was een factor in de beslissing van de eigenaars, de Canadese familie Schroeder, om in Nederland te blijven. Vader en moeder hebben nu sales en operaties aan hun zonen toevertouwd, maar zijn nog heel nauw bij Napoleon betrokken. Vanuit ons Betuwse distributiecentrum bevoorraden we distributeurs in 14 landen. Tachtig procent van de verkopen is in Duitsland, maar rekenen leverde de conclusie op dat in Nederland blijven goedkoper was. En er werd ook om de medewerkers gedacht, die nu gewoon hier blijven.’
Van de Vliet verdiende zijn sporen als logistieker bij bedrijven als DHL en Synchrion. ‘We hebben nog steeds goed contact met DHL, die voor ons 3500 containers per jaar vervoert, over 34 scheepvaartlijnen. In Europa zijn we in staat om een bestelling de volgende dag af te leveren, mits hij vóór 11 uur bij ons wordt geplaatst. Daar hebben we heel goede transporteurs voor als contractpartner. Het is allemal een kwestie van goed plannen, in het vooruit liefst.’
Gezien de aard van de producten is vervoer over water logisch, de productie is in twee eigen fabrieken in China en Canada. ‘Je kunt 150 barbecues kwijt in een container. Luchtvracht is geen optie vanwege kosten, zeker nu er als gevolg van corona toeslagen gelden. Wanneer je goed plant, is verschepen helemaal niet zo langzaam. Je kent de vaartduur, je weet hoe lang het natransport is. Logistieker zijn is een kwestie van goed nadenken over hoe je slim en goedkoop je producten binnenhaalt. En wat ik onze salesafdeling altijd zeg: je kunt pas zeggen tegen de klant dat het product er is, wanneer het hier op het dock is.’
Corona was niet slecht voor de zaken. ‘De trend om meer buiten te leven was er al, en mensen waren deze zomer meer thuis. We waren al snel uitverkocht, wisten 60 containers extra richting Europa te krijgen en verkochten die binnen 20 minuten leeg. Het geheim? Helemaal gaan voor de belangen van je distributeurs en buiten de lijntjes kunnen denken.’