John Vercouteren, DSA: ‘Je kunt jezelf in het werk verliezen’

John Vercouteren, DSA: ‘Je kunt jezelf in het werk verliezen’
De overname van de basis van DSA in Ens (Noordoostpolder) is bijna rond. John Vercouteren leidt dan vanuit Ochten drie vestigingen van het bedrijf, dat zo’n 60 medewerkers telt. “Daardoor verandert er voor mij een en ander, terwijl ik de operatie juist zo leuk vind. Je kunt jezelf in het werk verliezen.”
Hij begon met het overnemen van de basis in Ochten. “Ik had gewerkt in de voedingsmiddelen en heb een bedrijf gehad in verpakken ervan. We waren al van Tiel naar Ochten gegaan. Daar kwam freelance koerierswerk bij, voor DSA al. Na een tijdje dacht ik: dat kan ik ook voor mezelf doen, en toen kwam er het aanbod het bedrijf over te nemen. Dat was zeven jaar geleden. We hebben naast Ochten en Ens ook een basis in Soest.”
DSA rijdt alleen directe ritten. “Van A naar B, met een waaier aan verschillende wagens, van combo’s  tot bussen, of een meubelbakwagen. DSA bedient de zakelijke markt, om aan de vele opdrachten te voldoen huren we ook wel derden in. En grotere transporteurs weten ons ook te vinden, voor spoedopdrachten worden we dan gecharterd. Vaste klanten zijn bijvoorbeeld Thyssen Krupp, King Nederland en Volvo Truck en Bus. Maar ook Astra Zeneca. We rijden meest binnenland, en niet in de nacht. En uitsluitend voor bedrijven, niet particulier.”
De krapte op de arbeidsmarkt is merkbaar, vertelt Vercouteren. “Je had voorheenmensen die wilden koerieren om na hun pensioen nog wat te werken, maar dat wordt steeds minder. We hebben zelfs geen echte truckchauffeurs nodig. Maar ook in de levering van nieuwe wagens merk je dat er wat is veranderd: het duurt echt lang. De bedrijfsovername die nu bijna zijn beslag heeft is geen groei, eigenlijk een consolidatie. Het houdt voor mij in dat ik op wat meer afstand van de operatie komt, ik heb al een nieuwe manager aangenomen. Maar ik vind de operatie, het plannen en regelen, orders aannemen en ritten uitzetten wel heel leuk. Het is werk waar je je in kunt verliezen. Alleen zal ik me wat meer moeten bezighouden met klanten en relatiebeheer. Dat is ook de reden waarom ik partner ben geworden van Logistics Valley Rivierenland. Het lijkt me een plek om collega’s te ontmoeten, te horen hoe anderen werken en kennis op te doen. Maar ook om kennis uit te wisselen met branchgenoten.”