Doorzetten en groeien: Mark Huisman Logistics

Doorzetten en groeien: Mark Huisman Logistics
Mark Huisman heeft een prachtig logistiek bedrijf in Weurt. Maar vergis je niet: hij komt van ver, is vasthoudend geweest en heeft bijna eigenhandig zijn niche gecreëerd: groupage van veelal incourante goederen en deelpartijen, vooral vanuit en naar in het buitenland.  Huisman is al de vierde generatie in transport: zijn overgrootvader bezorgde met de hondenkar. Het vervoer zit hem in het bloed, kun je met recht stellen.

In 2008 begon hij voor zichzelf. “Een moeilijke tijd was het, de crisis sloeg toe. We moesten personeel laten gaan, in 2012 ben ik alleen verder gegaan. Pas in 2015 durfde ik weer personeel op kantoor te nemen.” De groei was gestaag, tot de coronacrisis van 2020. “Die heeft ons hard geraakt, we zijn veel omzet misgelopen. In 2019 hadden we juist het pand hier in Weurt betrokken. We hebben nu 3 hallen, zodat we én ruimte op de begane grond en 6000 palletplaatsen in hoge stellingen hebben.”

 
Met 35 personen aan het werk (in 2020 nog 20), 13 trekkers, bijna 50 trailers en nog eens 20 charterrijders is Mark Huisman Logistics nu sterk in de groei. “Wat ik heb geleerd is, dat je aan risicospreiding in de breedte qua opdrachtgevers moet doen. Maar ook op het persoonlijk vlak trek ik lessen: het kan niet allemaal van één persoon afhangen. We vormen nu met nieuwe mensen het bedrijf zodanig om dat het zelfstandig wordt. Voor dat proces, de zaak op afstand van mijn persoon brengen, hebben we 5 jaar genomen. De omvang en de mensen hier bepalen uiteindelijk of die opzet slaagt.”

De marges in transport en logistiek zijn dun. “De betere marge die we halen zit hem het combineren van goederen die je vervoert. Verschillende klanten met een rit bedienen geeft een betere opbrengst. Dat betekent ook dat we niet kiezen voor standaardwerk, we rijden met veel incourante goederen, die niet meteen op een pallet passen. Het is nooit hetzelfde, onze chauffeurs lossen en laden in het buitenland op verschillende plekken. We laden groepage en deelpartijen, diverse goederen door heel Europa. Die groeperen we in onze loods in Weurt tot mooie en logische ritten, nationaal of internationaal. die dan weer uit gereden worden Internationaal of nationaal. Hyster-Yale is een van onze opdrachtgevers waarvoor we door heel Europa uitleveren en verzamelen. We zitten bijvoorbeeld ook zes, zeven keer per week in Polen en andere landen in Oost-Europa. Maar een voorliefde hebben we toch voor de ritten naar Spanje. Dat doen we immers het langst.”
De chauffeurs, vele werken al lang voor hem, zijn belangrijk voor Huisman. “Het zijn onze steunpilaren, ambassadeurs en visitekaartje onderweg. Zij moeten logisch kunnen nadenken ter plekke, kiezen wat het verstandigst is in hun geval. Wij kunnen slechts hun Werkomgeving optimaliseren, zorgen dat ze rijden wat ze leuk vinden. Ook qua tijd, de een wil elke avond thuis zijn, de ander zes weken onderweg. Ik ben altijd aan het kijken en luisteren.”
Mark Huisman is ook betrokken bij de sector, en was in Logistics Valley Nijmegen een van de bedenkers van de Logistieke Roadshow, die jeugd interesseert voor logistiek. “We riepen na de eerste keer al: dat moet landelijk. En zie, de Roadshow is nu aan zijn derde editie toe en andere regio’s in het land hebben hem ook al op bezoek gehad. “Logistics Valley is een groep gelijkgestemde logistiekers, die je gaandeweg goed leert kennen. En dat is nodig in onze branche, je werkt samen en helpt elkaar.

Hij groeit door. “Ook op gebied van ict. We laten momenteel een TMS bouwen omdat bestaande software niet op onze praktijk aansluit. Wij gaan uit van de CMR-vrachtbrief, de kern van al onze acties. Dat snap je niet als je de logistiek niet kent, daarom nemen we zelf dit initiatief.”

augustus 22