DFDS, marktleider in Noord-West Europa

DFDS, marktleider in Noord-West Europa
Voor de meesten van ons zal Det Forenede Dampskibs-Selskab (DFDS) abracadabra zijn. Wel is van het laatste deel ‘dampschip gezelschap’ te maken, wat aardig in de buurt komt van de vertaling: 'De Verenigde Stoomvaart Maatschappij'. De aan de Bedrijfsweg 8 gevestigde Nijmeegse tak van deze Deense multinational wordt geleid door Patrick Newby. Trots vertelt hij over verleden, heden en toekomst van het bedrijf.

Het verhaal van DFDS Nijmegen begint honderd jaar geleden. Vrachtvervoerder Hendrik Simon Frederiks richtte HSF op, gebruikmakend van zijn initialen. Met paard en wagen reed hij zijn routes, onder meer met vleeswaren. Vele jaren en enkele generaties later groeide dit uit tot ‘HSF Logistics’, een robuust transportbedrijf gespecialiseerd in ‘geconditioneerde logistiek’. Naast dit onder gecontroleerde atmosfeer vervoeren van bederfelijke goederen zorgde men ook voor opslag, verpakking en nog andere diensten. Na verschillende fusies (onder meer met het Winterswijkse RSB in 1999) gold familiebedrijf HSF jarenlang als marktleider op het gebied van koel- en vriestransport. De meeste handel en dienstverlening van de Nijmeegse vestiging betrof Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Ierland.
In 2021 begon er een heel nieuw hoofdstuk in de bedrijfsgeschiedenis. HSF werd aan DFDS verkocht. Het Deense concern is met ruim 11.000 medewerkers verspreid over meer dan 20 landen een grote internationale speler binnen de wereld van transport en logistiek. 

Big box en veerboten
‘DFDS wilde graag z’n cold chain versterken’, vertelt managing director Patrick Newby. ‘Door de overname van HSF is het nu marktleider in Noord-West Europa op het gebied van dagelijkse gekoelde groupage leveringen.’ Hij wijst naar een set blauwe containervormige bakjes die voor hem op tafel staan: ‘Veel van onze klanten gebruiken de door ons ontwikkelde herbruikbare emballage, die we ook zelf reinigen en repareren. We nemen onze klanten veel werk uit handen. Dat gaat van deze blauwe big box waarvan je hier een schaalmodel ziet tot en met de gigantische veerboten waarover DFDS beschikt. Dat maakt ons bijzonder: wij hoeven geen andere firma in te schakelen om goederen in Groot-Brittannië, Ierland of Scandinavië te krijgen. Ook alle douaneverplichtingen handelen we binnen de eigen locaties af. Dat helpt enorm, bijvoorbeeld om ultra-verse producten snel op de juiste plek te krijgen.’

Nieuwe kansen
Hoe hebben de 230 voormalige HSF-medewerkers de samensmelting met DFDS verteert? Patrick Newby: ‘Het was natuurlijk wennen, zoals bij elke cultuuromslag. Je krijgt te maken met schaalvergroting en een beursgenoteerd bedrijf als DFDS vraagt deels andere dingen van ons dan de directeur vroeger deed. Anderzijds, veel medewerkers zijn gewoon gebleven en we willen de cultuur van het familiebedrijf niet kwijt. Denk aan persoonlijke aandacht voor de klant, hoge kwaliteit en korte lijntjes om iets voor elkaar te krijgen. Kortom, we werken  grootschaliger en deels ook zakelijker, maar ons vertrouwde familie-dna moet zo blijven.’
DFDS biedt medewerkers ook nieuwe kansen, vertelt Newby: ‘Teamleden worden bijvoorbeeld uitgenodigd voor cursussen in Kopenhagen. De kans om te leren en je netwerk uit te breiden zijn groot binnen zo’n groot internationaal bedrijf.’

Locatie voor nieuwbouw
Staan de samenwerkingsmogelijkheden binnen Logistic Valley op de agenda van DFDS Nijmegen? ‘Onze vestiging in Wijchen heeft al wel vaker contact gehad’, vertelt Newby. ‘Ikzelf ben blij met het goede contact met de gemeente Nijmegen maar heb nog geen tijd gevonden om met Logistic Valley aan de slag te gaan. Maar dat gaat nog komen, want interesse is er echt wel.’   
Dat andere onderwerpen voor gaan op de agenda is extra begrijpelijk voor wie weet dat DFDS de ambitie heeft om de omzet elke vijf jaar te verdubbelen. Newby: ‘Het concern als geheel wordt almaar groter en ook hier op onze verschillende locaties in Nijmegen groeien we uit ons jasje. We kijken uit naar een mooie grote nieuwe locatie, liefst weer in Nijmegen. Dat zou voor ons efficiënter zijn en bovendien voor de hele omgeving extreem veel duurzaamheidswinst opleveren. Hopelijk komt er een mooie plek voor ons vrij.’