‘CB groeit, leert en verandert’

‘CB groeit, leert en verandert’
CB in Culemborg bouwt weer. Het automatische hoogbouw-magazijn aan de Erasmusweg met zijn intelligente bakkensysteem voor orders is nog geen twee jaar oud. Tegenover de hoofdvestiging  komt een nieuw CB magazijn, waar de activiteiten die nu in Vianen draaien, worden ondergebracht. Directeur Operations Sven Voeten licht toe.

CB heet pas sinds 2012 zo. Voorheen was de naam Centraal Boekhuis, dat zijn oorsprong heeft in 1871 als Bestelhuis van de Nederlandschen Boekhandel. Het verhuisde in 1973 naar Culemborg vanuit Amsterdam. “De kerntaak hebben we nog steeds”, vertelt Sven Voeten. “Uitgeverijen brengen boeken uit, die brengen ze onder in ons magazijn. Boekhandels en webshops plaatsen bij ons de bestellingen. Daarnaast hebben we een onderdeel dat boeken in kleine oplagen drukt, bindt en distribueert. Kleinere zendingen versturen we in samenwerking met ID Logistics, vanaf oktober werkt Tielbeke met zijn trucks voor ons. We distribueren ook artikelen voor healthcare, verzorgen distributie van e-books en audioboeken en leveren financiële- en informatiediensten aan onze klanten.”
Volgens Sven Voeten wordt bij CB het maatschappelijk belang van boeken en informatie distribueren nooit vergeten. “Uitgeverijen en (online en offline) boekverkopers zijn onze eigenaars. Ze zijn ook in onze Raad van Commissarissen vertegenwoordigd.”
CB verwerkte vorig jaar 6,5 miljoen orders in opdracht van zo’n 1000 uitgeverijen, 1500 boekhandels en 130 webshops. CB heeft ruim 130.000 verschillende titels onder zijn hoede.

Sven Voeten is sinds januari directeur Operations. De Brabander werkte 16 jaar bij PostNL en erna bij een grote internationale drukkerij in Baarle-Nassau. “PostNL is een prachtig bedrijf, ik heb er om en om functies vervuld in de lijn en bij de staf, kreeg gelegenheid te groeien en te studeren. Sven heeft een brede opleidingsachtergrond in facilitair,  economie en bedrijfskunde aangevuld met LSS Black Belten een Executive MBA. Toen deze functie aan me werd voorgelegd, kon ik in dat profiel eigenlijk alle aspecten die me liggen en die ik ken, afvinken.”

Binnen het Operations-team van CB is ongeveer 60 procent van de ongeveer 540 werknemers vast. “Daar wil ik 95 procent van maken. We hebben een rustige periode, waarin we niet zoveel flexibele schil nodig hebben gevolgd door een piek voor het school- en studieboek in de zomer en een piek voor het algemene boek in het najaar. We merken dat medewerkers graag bij CB in dienst komen Niet dat we onderscheid maken tussen vast en flexibel personeel, zeker niet, uitzendkrachten horen er net zo bij. Sinds begin dit jaar hebben we al veertig nieuwe collega’s aangenomen. We laten ons werk ook graag zien: we houden open dagen. Daar hielden we laatst tien nieuwe collega’s aan over.” Toch merkt ook CB de schaarste op de arbeidsmarkt. “Net als overal. Dat betekent voor ons dat we creatief moeten omgaan met de omstandigheden. Eén manier is verdere mechanisatie. Maar ook investeren in de collega’s die aangeven te willen doorgroeien door ze extra opleidingen en uitdagingen te bieden.”