Logistiek is vooral mensenwerk

Logistiek is vooral mensenwerk
Van den Haak TransMisson in Geldermalsen nam onlangs een nieuwe hal van ruim 4000 vierkante meter in gebruik. De operatie verloopt met de extra ruimte veel doelmatiger, vertelt directeur Derk van den Haak.
“We kunnen nu de nacht- en de dagoperatie scheiden. De nieuwbouw is de plek voor de dag, we hebben er een prima sorteermachine voor de kleinere pakjes geplaatst, en de planning voor de dagoperatie is nu ook in dat gedeelte. We hebben vandaag zo’n 2300 zendingen, 3000 colli.” Het pand kwam in december vorig jaar in gebruik.
Het bedrijf werd uitgebreid door de Geldermalsense aannemer J.C. van Kessel, net als Van den Haak een familiebedrijf. ”Ik herinner me dat we op ons eerste adres, aan het Lingeplein, al een verbouwing met Van Kessel hadden. De aannemer heeft al onze bouw- en verbouwprojecten voor ons gedaan.” Het transportbedrijf bestaat al 110 jaar en draagt het predicaat ‘hofleverancier’. Van den Haak werkt al van jongsaf aan mee in het bedrijf, begon op de planning in zijn diensttijd en stapte formeel in op de afdeling financiën. Dat was in 1994. In 2008 nam hij het bedrijf over van zijn vader.
Van den Haak: “We leveren op zo’n 760 adressen in heel Nederland onderdelen en andere zaken voor de autobranche. Dat is onze activiteit in de avond en nacht. Het is allemaal handwerk, de onderdelen zijn  non-conveyable. Overdag bezorgen onze chauffeurs onder de vlag van TransMission in Midden-Nederland pakketten, stukgoed en pallets. In de nieuwbouw is met de nieuwe sorteerlijn het werk lichter geworden, en we hebben meer capaciteit. We hebben 115 mensen op de loonlijst, plus nog de gecharterde chauffeurs en uitzendkrachten. We rijden nauwelijks in het buitenland, Keulen en wat Belgische adressen zijn het verst weg voor ons. Maar dat betekent wel dat de chauffeurs altijd na het werk naar huis kunnen.”
Van den Haak heeft opmerkelijk veel jubilerende medewerkers. “Mensen blijven bij een familiebedrijf als het onze lang werken. Tegelijkertijd betekent dat, dat we actief op zoek zijn naar collega’s, we blijven groeien en de uitstroom in onze branche gaat gewoon door, er komen ook weinig mensen van de opleidingen. Klanten zijn ook heel trouw, ze vertellen ons dat het fenomeen familiebedrijf, de manier waarop we ervoor gaan, de reden daarvoor is.”
Hoe zou hij de jeugd willen enthousiasmeren voor logistiek en transport? “Ik zou ze vertellen hoe dynamisch deze sector is, dat geen dag hetzelfde is, maar dat je in ons netwerk veel mensen goed leert kennen omdat je er vaak komt. Uiteindelijk is logistiek meer mensenwerk dan omgaan met goederen. Op alle fronten.”