Jaaroverzicht Logistics Valley Rivierenland

Jaaroverzicht Logistics Valley Rivierenland
Voor Logistics Valley Rivierenland was 2021 het jaar van gas geven en zichtbaar worden met onze concrete ondernemer-gedreven initiatieven op zowel arbeidsmarkt als ook het nieuwe thema van innovatie & duurzaamheid.
Voor Logistics Valley Rivierenland was 2021 het jaar van gas geven en zichtbaar worden met onze concrete ondernemer-gedreven initiatieven op zowel arbeidsmarkt als ook het nieuwe thema van innovatie & duurzaamheid.
Belangrijke punten waren:
  1. Het aantal partners van Logistics Valley Rivierenland gegroeid tot 60. Vooral logistieke zijn er afgelopen jaar bij gekomen, zowel vervoerders als ook verladers.
  2. Met onze maandelijkse nieuwsbrieven en onze website zoeken we digitaal de verbinding met allen die meer over onze stakeholders en onze activiteiten willen weten. Door Corona moesten we in 2020 stoppen met onze logistieke cafés. In 2021 hebben we deze weer opgestart; digitaal, live dan wel in een combinatie van live en livestream.
  3. Op het thema ‘arbeidsmarkt’ heeft ons platform ‘indelogistiekrivierenland.nl’ haar eerste volle jaar live gedraaid. Deze activiteiten zijn mede mogelijk gemaakt dankzij een bijdrage van de Perspectief op Werk regeling van RW-POA en het project ‘Huis van de Logistiek’ met subsidie van de Provincie Gelderland.
  4. Een tweede belangrijk initiatief was de logistieke Roadshow die een hele week in oktober door onze regio trok en daar de scholen aandeed
  5. In 2021 zijn we ook gestart met ons eerste project binnen het thema ‘innovatie & duurzaamheid’, en wel de uitrol van Kansen voor Water in de Regio Rivierenland, in het bijzonder om containers van de weg te halen. We zijn gestart met de bewustwording op modal shift, waar we een multimodaliteits-scan van de HAN / Kennis DC logistiek voor inzetten. Het project wordt mede mogelijk gemaakt door de Regiodeal Rivierenland.
  6. We zijn actief betrokken bij ontwikkelingen op mobiliteit en infrastructuur in onze regio, zoals de MIRT A2  Deil-Vught, het bovengemiddeld knooppunt Tiel in de goederenvervoercorridors Oost en Zuidoost en de Rijnbrug.
  7. Met het bestuur van Logistics Valley Rivierenland hebben we in 2021 veel aandacht gegeven aan diverse strategische ontwikkelingen en beleidsdocumenten in onze Regio Rivierenland. Logistiek is de grootste banenmotor en is daarmee economisch van groot belang en zal dat blijven als economisch speerpunt in het nieuwe Regionale Economisch Ambitiedocument voor de komende jaren. Maar ook bij de ontwikkeling van de Gebiedsagenda, beheersorganisatie huisvesting arbeidsmigranten, Regionale Energie Strategie (RES), Regionale Klimaatadaptatie Strategie (RAS), kracht van Oost, RPW en diverse omgevingsvisies van gemeenten hebben we het regionale belang vanuit de logistiek ingebracht.
Voor 2002 geven we prioriteit aan vier thema's:
  1. Het aansluiten van zoveel mogelijk werkzoekenden en logistieke ondernemingen op het platform ‘indelogistiekrivierenland.nl’, het verder uitbouwen van het platform met nieuwe functies, en geografisch verbreden naar onze collega-hotspots zodat we opschalen naar ‘indelogistiekgelderland.nl’, want dat maakt het nog sterker: massa=kassa!
  2. Realisatie van de pilot ‘ZE-truck Rivierenland’, met aansluitend initiëren van kansen voor pilots voor een ZE-trekker en mogelijk daarna zelfs een waterstof-truck.
  3. Het omzetten van de regionale strategische plannen/documenten naar concrete acties met en voor onze logistieke ondernemers. Het papier is geduldig, we willen naar daden: wat gaan we doen?
  4. Activeren van onze logistieke partners (60 en groeiend) Introductie van het cafetaria-model van onze diensten en verzamelen van de voorkeuren van onze partners zodat helder is in welke mate onze partners meedoen om samen het logistieke ecosysteem nog krachtiger te maken.