Kansen voor Water: barges voor een betere wereld

Kansen voor Water: barges voor een betere wereld
‘De familie die eigenaar is van de Container Terminal Doesburg is al heel lang bezig met zaken als energietransitie of verduurzaming. Ver voor anderen eraan dachten, eigenlijk. En niet per se om het rendement te verhogen, oog voor het milieu vinden ze belangrijk: het product binnenvaart vermindert files op de weg”, zegt Bastiaan Litjens, manager van de Doesburgse terminal, CTD.

‘We hebben een LNG-installatie voor vrachtwagens en schepen. Helaas zijn er nog maar weinig schepen met motoren die gas aan kunnen. Hier in Doesburg ben ik manager sinds december 2019. Dat was vlak nadat de terminal werd losgemaakt van de groep waar ze deel van was. Ik heb bij die groep van bedrijven na mijn bachelor bedrijfseconomie stage gelopen, een traineeship supply chain management gedaan en later op de afdeling finance gewerkt en de facturering mee geautomatiseerd. CTD is een mooi bedrijf, we geven om het milieu. Daar ben ik wel mee bezig. Maar de business moet goed zijn, en dat niet ten koste van alles.’
‘Een terminal is een kwestie van omgaan met kapitaal en rendement, een bedrijf als dit rendeert wanneer zijn klanten in de buurt zitten. Mensen die bewust kiezen voor het product binnenvaart. Je hoort vaak over de tijd die een schip erover doet om bijvoorbeeld hier te lossen. Maar bekijk het anders: je product is vier, vijf weken op zee geweest. Het natransport op wielen kost je drie dagen. Met een barge vier of vijf. Wat maakt dat uit op die enorme tijd dat je bestelde product erover heeft gedaan? En je hebt je zending vlakbij, we kunnen allerlei zaken voor je regelen, begassen, ontgassen, we koelen, noem het maar.'

Afroep

'Wij kunnen ervoor zorgen dat jouw tien containers uit de haven van Rotterdam vlakbij je bedrijf aan land komen. Je kunt ze op afroep laten komen -we hebben zelf vrachtwagens- en in een half uur staan ze op je stoep. Vanaf hier kunnen we dat voor jouw losploeg organiseren. En in omgekeerde richting hetzelfde verhaal: kan jouw ploeg alleen op zaterdag containers laden, dan regelen we dat ze op zaterdag worden opgehaald, of meegaan met een schip. Ook dat verzorgen we, we hebben contracten met reders die alleen voor ons varen. We kennen deze transportweg vaak beter dan expediteurs die de verladende bedrijven inhuren. Die expediteurs hebben wel eens de neiging een dag tevoren aan de bel te hangen. Wij plannen eerder, nemen de regie voor je over en je zending is precies op de gewenste dag onderweg. En we weten waar hij heen moet, onze vaardigheid is als een soort as tussen de spaken van supplychains te zitten. Als we dat goed doen, dan ontzorgen we de klant en leveren we dus een beter product.’
Op de kade in Doesburg staan containers voor voedingsmiddelen. Litjens: ‘Dat is ook een mooi voorbeeld van duurzaamheid. Die containers worden bij onze klant gevuld, gaan op het schip, in dit geval naar de UK of Ierland, en worden daar geleegd én weer gevuld waarna ze retour komen. Staan ze weer hier, dan is de cirkel rond, zonder dat je allerlei verpakkingen nodig hebt gehad. Dat maakt de wereld hoop ik een beetje beter.’