Drukke nachten en opleiden in eigen huis

Drukke nachten en opleiden in eigen huis

Herman Vermeulen vertelt

'Samenwerken zit in de genen van ons 108 jaar oude familiebedrijf uit Geldermalsen, waar ik operationeel directeur ben. Omdat we meestal geen complete ladingen vervoeren, maar die samenstellen uit verschillende colli of containers, hebben we uiteraard veel verschillende partners.

Dat kan zijn in Transmission-verband, waarin we als 13 zelfstandige ondernemingen elk in hun eigen depotgebieden tóch samenwerken. Maar ook wanneer we voor zelfstandige verladers optreden als opdrachtgever.
Ook ónze opdrachtgevers zijn heel divers, in de nacht zijn dat de grote automerken. Wij leveren namens hen de onderdelen aan hun dealers, van banden of motorolie tot complete cabines. Sorteren, consolideren en laden doen onze chauffeurs en medewerkers die de ladingen samenstellen in de avond en nacht. Bij 10.000 onderdelen vervoeren spreken we van een rustige nacht. Vaak is het meer. En dan zijn er gedurende de dag de ‘gewone’ leveringen. Chauffeurs delen hun wagen, want die moet zo min mogelijk stilstaan. Het bedrijf zorgt voor mooi, goed materieel, maar de marges zijn nu eenmaal klein in de transportsector. In de nacht hebben we 35 auto’s op de weg, overdag een stuk of vijftig, plus nog eens 50 vervoerders die in opdracht van ons rijden.

Bij ons werken momenteel mensen uit Afghanistan, Irak, Syrië en Iran.


In al die samenwerkingsvormen is vertrouwen belangrijk. Daar moet je elkaar ook voor kennen, in Rivierenland hebben we daarvoor twee keer per jaar een bijeenkomst van alle transportondernemingen, die wordt georganiseerd door Transport en Logistiek Nederland. We hebben het dan over zaken als de files, doortrekken van de A15, de CAO die in de maak is, het boetesysteem voor overtredingen door chauffeurs, en over opleidingen en voldoende personeel vinden.
Op dat onderdeel vraag ik vaak wat extra spreektijd, want dat gaat Van den Haak aan het hart. We leiden al decennialang chauffeurs op. Vanwege ons uitgebreide wagenpark kunnen wij qua opleiding ook alles bieden; men start in de loods of met het B-rijbewijs direct op de bus. Vervolgens kunnen medewerkers doorstromen naar de bakwagen of de trekker-oplegger. Ondanks de subsidie van TLN blijven er nog grote bedragen voor opleidingskosten over die je als ondernemer voor je rekening neemt, en daarnaast ook het risico. We werken met een studie-overeenkomst. We investeren in medewerkers met de positieve verwachting dat medewerkers langere tijd voor ons blijven werken. Doen zij dit niet dan verwachten we een deel van de opleidingskosten terug. De markt voor personeel is krap waarbij we bij sollicitanten steeds breder kijken naar andere ervaringen en vaardigheden die mensen hebben opgedaan buiten het transport om. Zo zetten we ook in op zij-instromers. We kijken ook naar immigranten. Bij ons werken momenteel mensen uit Afghanistan, Irak, Syrië en Iran.

Opleiden betekent risico’s nemen. Het risico dat sommigen mogelijk niet goed door de opleiding komen; het risico wat je loopt dat mensen eigen keuzes maken en na het behalen van hun opleiding snel kunnen vertrekken en het risico dat er bij nog onervaren chauffeurs in verhouding meer schades kunnen ontstaan. En toch: juist wél opleiden in eigen huis is iets dat je als familiebedrijf graag doet en gelukkig nog kúnt doen.'