Duurzaamheid
‘ZE-truck is een groot gezamenlijk leertraject’
TB Truck & Trailer Service in Tiel en de ondernemers van Logistics Valley Rivierenland beginnen eind deze maand (mei) met gebruik van een elektrische bakwagen. Dat wordt door de DAF-dealer beschouwd als een gezamenlijk project, dat veel kennis oplevert voor verdere ontwikkeling van elektrisch transport.
Directeur Ralph Hoefman: “We staan aan de vooravond van een technologische verandering zoals we in 130 jaar niet hebben beleefd. De verbrandingsmotor wordt vervangen. Transport met een elektrische aandrijflijn is naar onze overtuiging vooralsnog geschikt voor een bepaald segment van de sector: over een bepaalde afstand en bij laag gewicht van de lading. We geloven in elektrisch vervoer, maar het zal voorlopig voor wagens zijn die ’s avonds weer thuiskomen, of voor lichte trekkers.”
TB TTS is de DAF dealer in vrachtwagens in Midden- en Zuid-Nederland met zestien vestigingen. “Elektrisch rijden is niet mákkelijk toepasbaar op kleiner materieel, maar de overheid dwingt ons, kijk maar naar stedelijke regio’s die zich op milieuzones voorbereiden, of de Maasvlakte die al milieuzone is.”
TB TTS weet echter nog niet genoeg van elektrisch vervoer, zegt hij. “We hebben innovatie hoog in het vaandel staan. Het is ook daarom dat we in projecten als deze investeren, met bedrijven die rondom een vestiging zitten. Inmiddels hebben andere organisaties ons ook benaderd voor samenwerking, we zijn in gesprek.”
Salesmanager Sander Fransen van TB TTS: “Er is nog veel kennis te vergaren, we willen daarin voorop lopen, zodat we klaar zijn en onze klanten kunnen adviseren wanneer de fabrikant grotere aantallen auto’s op de markt brengt. Op zich is er al een fabricagelijn, maar die draait nog lang niet snel. Wij investeren omdat we in deze techniek geloven, en dat kost geld natuurlijk. In samenwerking met de fabrikant stellen we daarvoor budgetten, zonder dat we weten of we dat ooit terugverdienen. Maar het is nodig, want straks hebben wij een voorsprong.
We zien deze periode als een leerproces. Ondernemers doen ervaring op en wij ook. Onderdeel van de samenwerking dus. Natuurlijk, we leiden monteurs op om met deze wagens om te gaan. Daar mag niet iedereen aan zitten en in de werkplaats moet er bijvoorbeeld meer ruimte omheen zijn. Van een diesel hoor je dat hij aanstaat, een ZE-truck wordt alleen een beetje warm. Je hebt ook specialistische apparatuur nodig, waar onze mensen mee leren omgaan. De specialistische elektrische servicecentra die we inrichten, komen op vier van onze bedrijfslocaties, verdeeld over ons werkgebied.” TB TTS heeft een eigen academy, in Oss, het hart van het werkgebied. “We weten nu hoe we een laadbak op een elektrische truck monteren, maar straks is er vraag naar een koelunit of een kraan. Hoe zet je die er veilig en bedrijfszeker op? Wat is er nodig aan voorraad?”
Ralph Hoefman: “Je moet het als bedrijf gewoon durven om hierin te investeren. Natuurlijk zijn we voorbereid op het gebruik van deze bakwagen door ondernemers in deze regio. We kunnen ze uitleggen hoe alles werkt en weten hoe je met de mobiele lader moet omgaan. Maar de klant verwacht straks advies bij de bouw van een zware mobiele laadpaal op zijn bedrijf. Allemaal kennis die er nog niet voldoende is, en die je als dealer zelf moet ontwikkelen.”

Rivierenland nieuws
Lees het laatste nieuws uit de regio Rivierenland.
Kennis delen we graag, want daar worden we allemaal sterker van. In onze kennisbank met nieuwsbrieven en artikelen vindt u allerlei waardevolle informatie.
Artikelen uit Rivierenland