Hij hoeft niet zo nodig op te vallen, vindt Ton van Ewijk. “Mij past meer te luisteren, zien en horen. Een club als Logistics Valley geeft me de kans mijn contacten uit te breiden en in alle rust eens met collega’s in de sector te praten, op een Logistiek Café bijvoorbeeld.”
Het bedrijf zit nu ruim vier jaar aan de Erasmusweg, na op andere locaties in en rond de stad te hebben gezeten. “Mijn vader is ermee begonnen, in de jaren zeventig. Ik heb zelf als jongeman ook op de vrachtwagen gereden. De huidige operatie is een beetje uit zijn jasje aan het groeien. We zoeken eigenlijk ruimte om van drie naar één locatie terug te gaan. Groei is niet zozeer een doel van ons. Nu kan ik nog overzicht houden, met de mensen in gesprek blijven. En kan ik er zijn voor de klanten en de eigen mensen. Want in een grote organisatie kun je dat contact niet zo persoonlijk meer houden als wij en zij het nu gewend zijn. Immers, de klanten zijn veelal al lang bij ons, de kleine klanten hebben ons mede groot gemaakt.”
Hij schetst een beeld van een bedrijf dat een breed spectrum aan diensten aanbiedt. “We rijden voor grootwinkelbedrijven in de bevoorrading, maar verzorgen ook transport van projectmeubelen of materiaal voor evenementen. We rijden met 12 trekkers, maar hebben 28 losse opleggers, zodat we die ook verhuren aan derden. Daarnaast boeken we scheepvaartcontainers voor klanten, waarvoor we in Rotterdam twee vaste mensen hebben. Van de kade in het Verre Oosten tot transport vanaf de zeehavens hier: we regelen het voor klanten. Inclusief zaken als inklaren en andere regelgeving.”
Van Ewijk biedt ook opslagruimte en verzendt voor bijvoorbeeld webshops en groothandels bestellingen. “Bij ons kan de klant ook nog bij zijn eigen goederen komen, dat gaat niet overal meer. In het meubeltransport werken we ook met kleine transporteurs uit Moldavië om vracht te combineren. Wanneer mogelijk maken we gebruik van transport over water, meestal komt de helft van grote partijen dan via CTU in Tiel naar ons of de klanten.”
Het belangrijkst vindt Van Ewijk het aanhouden van de menselijke maat in contacten met klanten, werknemers en externe transportbedrijven en hun chauffeurs. “Bij ons is iedereen gelijk, we oordelen niet wanneer je geen vlekkeloos Nederlands spreekt. Iedereen wordt serieus genomen. Weet je, geen van onze klanten heeft een vast contract. We werken nog met een afspraak en een handdruk en zo willen we het houden. We hebben het goed zo.”