Home » Nieuws Rivierenland » Transport op waterstof wordt haalbaar

Transport op waterstof wordt haalbaar

 

Logistics Valley Rivierenland en Van Dijkhuizen Energy & Mobility werken samen aan het vormen van een bedrijvencluster dat vrachtwagens die op waterstof rijden tot een haalbare optie voor transporteurs maakt.

Van Dijkhuizen bouwt een waterstoftankstation op Medel, vertelt Paul Bombeld, die zich voor dat bedrijf bezighoudt met de waterstofontwikkelingen. “Voor transporteurs is het interessant aan het worden. MAN biedt vanaf 2025 een trekker met een waterstofverbrandingsmotor aan. Wanneer je een cluster vormt van transporteur en tankstation, minimaal van beide één, kun je tot 100.000 euro SWIM-subsidie krijgen van de overheid op zo’n vrachtwagen. Dat verlaagt de drempel voor de aanschaf aanzienlijk. De emissievrije trekker kost momenteel 369.000 euro, maar wanneer je daar de subsidie af trekt, kom je uit op een interessant bedrag. Goedkoper dan diesel wordt het niet, maar het is nu wel betaalbaar én emissievrij. Inmiddels hebben we al wat informatiebijeenkomsten gehad en ik merkte dat het voor transporteurs op die manier interessant wordt.”
Logistic Valley Rivierenland en Van Dijkhuizen benaderen elk hun eigen netwerk met de uitnodiging kennis te nemen van het initiatief en dan te overwegen een truck met waterstof als brandstof te gaan gebruiken.

De truck op waterstof heeft een actieradius van 600 tot 700 kilometer en het tanken duurt 15 minuten, meldt MAN Nederland. Bombeld: “Het is een makkelijke overstap voor ondernemers, tanken en rijden is bewezen techniek, dat kennen ze. Er is waterstof beschikbaar, de aanvoer is gegarandeerd. De productie van groene waterstof in Nederland is nog niet groot, maar al wel voldoende voor de nog beperkte vraag.”

Hij geeft aan, dat er ook al zero emissie trucks met waterstof voor brandstofcellen bestaan. “Ter vergelijking: die kosten 5,5 ton. Die rijden er in Frankrijk bij Lidl en in Duitsland bij Edeka al rond. De brandstofcel werkt uitstekend, maar de waterstofverbrandingsmotor is tonnen goedkoper.” Bombeld is ook hoofdredacteur van Waterstof Magazine en deskundig op dit terrein.

“Momenteel worden op Medel voor het tankstation alle leidingen en ander grondwerk uitgevoerd. Zomer volgend jaar moet het tankstation gebouwd zijn.” Je kunt er zeer zuivere waterstof tanken, vertelt hij. “Deze voldoet ruim aan de normen voor voertuigen op brandstofcellen. Voertuigen met een verbrandingsmotor kunnen deze kwaliteit ook zonder problemen tanken.”

Rivierenland nieuws

Lees het laatste nieuws uit de regio Rivierenland.

Kennis delen we graag, want daar worden we allemaal sterker van. In onze kennisbank met nieuwsbrieven en artikelen vindt u allerlei waardevolle informatie.

BERICHT

Verduurzamen en verslimmen – Regiodeal Fruitdelta Rivierenland

Home » Nieuws Rivierenland » Transport op waterstof wordt haalbaar Regiodeal Fruitdelta Rivierenland Verduurzamen en verslimmen Eind oktober dienden wij voor onze regio een Regio Deal aanvraag in bij het [...]
video_Frank

BERICHT

Logistieke ondernemers ondersteunen: de missie van Logistics Valley

In De Logistiek Gelderland werd logisticsvalley.nl, SLIM-subsidie ingezet voor educatie logistieke medewerkers en de start van een haalbaarheidsonderzoek naar een logistieke campus in Rivierenland. Logistics Valley Rivierenland kijk terug op een druk en resultaatrijk jaar. Lees het volledige jaarbericht >>

2024

Artikelen uit Rivierenland

Top artikelen uit de regio Rivierenland.

Artikel

‘Logistiek belangrijk voor Gelderland’

Gedeputeerde Klaas Ruitenberg vindt het ‘inherent aan de energietransitie dat de overheid de logistiek ondersteunt’. (Logistiek Café Rivierenland, juli 2024)

Artikel

Nieuw warehouse Van Doesburg Zaltbommel

Wat is 23.000 vierkante meter groot, gebruikt geen gas en heeft een vogelhotel? Antwoord: het nieuwe warehouse aan de Wildemanweg in Zaltbommel van GD-ITS, regionaal bekender als G. van Doesburg Int. Transport BV.