Vijfjarig bestaan van Logistics Valley Rivierenland
Samen Sterk voor Logistiek in Rivierenland: dat werkt
Logistics Valley Rivierenland viert het vijfjarig bestaan: met de partners in de bus naar de DAF-fabriek in Eindhoven, waar de productie van elektrische vrachtauto’s is bekeken. Logistics Valley Rivierenland kijkt terug op vijf jaar onderlinge samenwerking in het logistieke cluster.
Logistics Valley Rivierenland (LVR) had een vliegende start: in 2019 opgericht, kwamen meteen al veertig partners mee naar het nieuwe platform. Rivierenland had voorheen twee logistieke platforms, elk met een heel andere doelstelling en werkwijze. Tientallen ondernemers stapten over. Provincie Gelderland stelt middelen voor de huidige organisatie beschikbaar, om de logistiek in de Gelderse Corridor te versterken.
MKB
“Wij zijn er vooral voor het MKB. We werken voor bestaande bedrijven, vooral lokale ondernemers, geworteld in de regio en waar mensen uit die regio in werken. Grote transport- en logistieke bedrijven redden zich wel, al zijn ze soms ook partner van LVR en zorgen ze voor beweging en innovaties. MKB-ers gunnen zich weinig tijd om over de toekomst na te denken. En juist dat aspect is voor LVR het punt waarop ons team ze wil helpen, want de wereld van logistiek is voortdurend in beweging. We bieden ze daar ook een plek voor, het Huis van de Logistiek op Medel. En dan merk je dat onze slogan hout snijdt: samen sterk voor Logistiek in Rivierenland”, stelt Frank Engelbart.
Ondernemers worden regelmatig op Medel uitgenodigd voor het Logistiek Café, dat naast inhoudelijk interessante sprekers ook ruimte biedt om te netwerken. Dat draagt bij aan een andere opdracht die LVR ziet: regionaal een clubgevoel in de logistiek ontwikkelen. Soms zijn die bijeenkomsten in samenwerking met Ondernemers Coöperatie Tiel en VNO-NCW, wat veel nieuwe contacten oplevert in andere bedrijfstakken. LVR heeft na vijf jaar een fraaie reeks projecten op zijn conto. “We begonnen met het ophalen van de wensen en zorgen in de logistiek. Bijvoorbeeld de vraag hoe het krijgen en behouden van medewerkers beter kon. Wij zorgden ervoor dat alle Rivierenlandse bedrijven zichtbaar en vindbaar werden, hun vacatures en stageplaatsen werden getoond. Inmiddels ook die van onze twee collega’s, want Nijmegen en Liemers-Achterhoek hebben hun eigen Logistics Valley-poot. Die website ontwikkelde zich door tot wat nu IndelogistiekGelderland.nl is, en binnenkort integraal onderdeel van de logisticsvalley.nl website wordt. De logistieke bedrijven in Gelderland Zuid staan dagelijks op social media en we hebben een actief Linked In-account, met bijna 700 volgers.” Om het clubgevoel te vergroten, maakt LVR maandelijkse nieuwsbrieven.
LVR hield open dagen bij logistieke bedrijven. “Toen kwam corona en mocht dat niet meer. Als Logistics Valley-collega’s bedachten we toen de Logistieke Roadshow: jaarlijks gaat in de drie regio’s een truck naar tientallen middelbare scholen. In Rivierenland bereiken we 800 scholieren die we zo laten zien wat werken in de logistiek inhoudt.”
Modal Shift
Maar er is meer gebeurd. Op gebied van innovatie en verduurzaming is veel tijd gestoken in promoten van de zogeheten modal shift: het van de weg halen van transport en in plaats daarvan vervoer per schip aan te bieden. De drie regio’s hebben een eigen containerterminal, in Rivierenland is dat CTU op Medel in Tiel, die dit graag faciliteren.
“Momenteel testen zeven van onze ondernemers een elektrische vrachtwagen van DAF uit. Dat kan dankzij de medewerking van Tilburg Bastianen Truck en Trailer Service, die een Tielse vestiging heeft en landelijk een grote DAF-dealer is. In 2025 gaan we een soortgelijke proef doen in partnerbedrijven met een elektrische trekker.” Zo laat LVR zien dat samenwerken tot resultaten leidt.
Het optekenen van de milieubelasting, carbon footprint, werd ook aangeboden. Grote bedrijven moeten dat nu wettelijk doen, maar MKB-logistiekers die voor die bedrijven werken krijgen die vraag ook steeds vaker. Logistics Valley bemiddelde en werd een voorbeeld voor de Topsector Logistiek.
Behalve het provinciebestuur is ook Regio Rivierenland steunpilaar voor LVR. “Niet alleen financieel, waar we erg dankbaar voor zijn, maar ook op gebied van beleid maken. We zijn al vele jaren een van drie economische speerpunten van de regio, die de logistiek als een belangrijke economische drager ziet”, Niet voor niets heeft de regio Rivierenland een stabiele plek in de landelijke Top Tien van logistieke hotspots. Dit jaar werd ook bekend dat Logistics Valley weer voor vier jaar financiële steun van provincie en regio’s krijgt.
LVR kent een stevige basis in het lokaal bestuur. “Dat fundament zorgt ervoor dat de regio in bestuurlijke debatten, ook in Den Haag, op de kaart komt en blijft. Die contacten zijn belangrijk wanneer het gaat over infrastructurele projecten zoals A15, A2 en Rijnbrug. Daarin werken we nauw samen met de twee andere hotspots in Logistics Valley.”
2030
En de toekomst? Engelbart: “We willen groeien naar 150 partners, met een mooie mix van MKB en grote bedrijven. Maar vooral willen we het logistieke cluster in Gelderland Zuid positioneren als van strategisch belang voor de economie en brede welvaart. In een vorm en grootte die past bij de regio, met ruimte voor logistiekers die hier zijn geworteld. We gaan verder met versterken van de samenwerking met onze twee collega-hotspots binnen Logistics Valley, zonder verlies van regionale verankering en zichtbaarheid. We kunnen samen nog veel sterker worden voor logistiek in Rivierenland.”
Lees het artikel ook hier: https://www.kijkoparnhem-nijmegen.nl/samen-sterk-voor-logistiek-in-rivierenland-dat-werkt/
Rivierenland nieuws
Lees het laatste nieuws uit de regio Rivierenland.
Kennis delen we graag, want daar worden we allemaal sterker van. In onze kennisbank met nieuwsbrieven en artikelen vindt u allerlei waardevolle informatie.
Artikelen uit Rivierenland