Titel
Provincie bezoekt Vonk&Co op Medel
Vonk&Co in Tiel, partner van Logistics Valley Rivierenland, ontving onlangs leden van Provinciale Staten van Gelderland. De Statenleden keken hun ogen uit in het bedrijf, dat 60 procent van de witgoedmarkt in Nederland bedient.
Nee, Vonk&Co is nog net geen eeuw oud, vertelde directeur-eigenaar Stephan Vonk de Statenleden en hun medewerkers. Maar dat weerhoudt het familiebedrijf er niet van om vol in te steken op de energietransitie. “We doen mee aan het project met een ZE-truck van Logistics Valley Rivierenland, waarbij zeven ondernemers de kans krijgen ervaring op te doen in het gebruik van een elektrisch voertuig. We vinden het van belang op dit terrein samen te werken, net zoals we dat op Bedrijvenpark Medel doen in een gezamenlijke poging een energiecoöperatie van de grond te tillen. We willen graag naar zero emissie, maar als enkel bedrijf krijg je dat moeilijk voor elkaar.”
De Statenleden bleken erg geïnteresseerd in de manier waarop dit MKB-bedrijf probeerde zo min mogelijk uitstoot te veroorzaken. “Als een van de bedrijven die meedoen aan Lean and Green zijn we al drie keer voorzien van drie sterren op dat gebied.” Vonk houdt ook zijn CO2-uitstoot bij, en dat van zijn werknemers, zo’n 190 fte. Het bedrijfsbezoek van de Provincie was een initiatief van branche-organisatie TLN. Ook Logistics Valley Rivierenland was genodigd.
Op vragen van de Statenleden vertelde Vonk dat de energietransitie per bedrijf grote uitgaven vergt. “Investeren in elektrische wagens is nodig wil je straks de milieuzones van grote steden nog kunnen bedienen. Want wij leveren van alle witgoed en kleine elektrische apparaten die op de markt komen voor klanten ongeveer 60 procent van het totaal. Maar er is veel onzeker, beleid van de overheid is niet consistent of duidelijk. Er zijn maar drie steden die hebben aangegeven waar precies hun milieuzone straks begint. Dan kun je niet goed anticiperen op maatregelen. We willen graag zelfvoorzienend worden op gebied van energie met gebruik van zonnepanelen, een windmolen of opslag in batterijen. En dat liefst met andere bedrijven samen op Medel. Maar de regels staan dat eigenlijk nog niet toe.” Subsidies voor aankoop van de zero-emissie-wagens is bovendien niet onbeperkt, regelingen zijn steeds tijdelijk. “De aankoop van dat materieel is erg kostbaar, je moet wel naar een positief resultaat kunnen rekenen. Natuurlijk, je onderneemt en neemt een bepaald risico, maar de overheid laat in deze nog te veel onduidelijkheid.”
Vonk heeft een tweede elektrische bakwagen zelf aangeschaft: hij wordt in december geleverd. “Die kan ook een aanhanger trekken, in tegenstelling tot de wagen die we nu uitproberen in Logistics Valley-verband.” Hij drong er bij de Statenleden op aan mee te helpen in de energietransitie door middels een programma, kennis op terrein van de energietransitie en subsidieregelingen met ondernemers in logistiek en transport te delen. De logistieke corridor van Gelderland is immers van groot economisch belang.
Rivierenland nieuws
Lees het laatste nieuws uit de regio Rivierenland.
Kennis delen we graag, want daar worden we allemaal sterker van. In onze kennisbank met nieuwsbrieven en artikelen vindt u allerlei waardevolle informatie.
Artikelen uit Rivierenland