Home » Duurzaamheid & innovatie » ZE-truck: investeren in een schone toekomst

ZE-truck: investeren in een schone toekomst

“Dit project rond het testen van een Zero Emissie truck door acht bedrijven in onze regio is een schoolvoorbeeld van hoe het moet. Optimaal. We maken samen iets tastbaar”, zegt voorzitter Jörgen Groeneveld-Janssen van Logistics Valley Liemers Achterhoek.

Zijn verhaal gaat over bedrijven die kiezen voor goed omgaan met de planeet, het milieu en de mens. En die winst maken.

Hij is directeur-eigenaar van ddstrucking in Westervoort, dat goederentransport en koeriersdiensten levert. “Het begin van deze samenwerking is bijna vier jaar oud, en de partners zijn het project trouw gebleven. Ze willen graag milieuvriendelijker gaan rijden, dit is de manier om dat te testen. Want ze komen uit de breedte van de hele branche, van grote logistiekers tot kleine transporteurs. We drukken er ook mee uit dat dit alternatief voor iedereen passend is te maken. Liemers Achterhoek neemt als logistieke hotspot het voortouw, maar we willen de data en ervaringen die we opdoen doorgeven aan de andere logistieke hotspots in de Gelderse Corridor, Rivierenland en Nijmegen. Met als achterliggend doel dat ze er wijzer van worden, maar ook dat ze zo’n proef starten. Dat maakt de hele branche uiteindelijk beter.”

Groeneveld-Janssen is erg blij met de start van de testperiode door de acht partners, nu Rensa al een maand heeft proefgereden met de ZE-Renault truck. “We werken samen in de logistiek, een branche die erg veel concurrentie kent. Dat is al heel bijzonder. Maar meer nog, dat ondernemers zich bekennen tot een bepaalde morele keus. Ik zeg het voor mezelf zo: als ondernemer voer ik een sociaal bewogen onderneming. Ik wil goed zijn voor de mens, de omgeving en de planeet. Ik besef dat dat geld kost, maar ik heb liever een kleine winst met sociaal en goed beleid voor de planeet, dan een slechter alternatief. Ik wil groen opereren, Zero Emissie, schone voertuigen die stil zijn in hun omgeving. Wij werken vaak heel vroeg in de binnensteden, waar we supermarkten bevoorraden. Daar wil je geen overbodig lawaai. Winkeldistributie zal nog wel even blijven, ik zie niet veel in die city hubs die her en der worden gesticht. Dus je hebt stille trucks nodig, waar de chauffeurs graag mee werken.”

“De truck die we als partners gaan testen heeft een flink bereik, daar kun je dit werk dus ook mee doen. De chauffeurs zijn er enthousiast over. En ik weet: de motivaties van de partners kunnen verschillen, maar onder de streep zijn ze bereid te investeren in een schone toekomst. Ze weten dat het geld kost, maar ze krijgen direct inzicht in wat we allemaal de komende jaren gaan gebruiken: Zero Emissie trucks.”

Nieuws over toekomst

Lees het laatste nieuws over het thema toekomst.

Kennis delen we graag, want daar worden we allemaal sterker van. In onze kennisbank met nieuwsbrieven en artikelen vindt u allerlei waardevolle informatie.

BERICHT

Steeds drukker op de weg: ‘Rijk moet ingrijpen’

We moeten de oorzaken aanpakken, dat betekent investeren in de knelpunten op onze snelwegen

File op A28 bij Putten ANP 161224

BERICHT

Transport op waterstof wordt haalbaar

Logistics Valley Rivierenland en Van Dijkhuizen Energy & Mobility werken samen aan het vormen van een bedrijvencluster dat vrachtwagens die op waterstof rijden tot een haalbare optie voor transporteurs maakt.

100-MAN-hTGX

Artikelen over toekomst

Top artikelen over het thema toekomst.

Toekomst

ARTIKEL

De Liemers mikt op toekomstbestendige logistiek, niet op nog meer blokkendozen

De Liemers mikt op toekomstbestendige logistiek, niet op nog meer blokkendozen. De Gelderlander 29-11-24

Toekomst

ARTIKEL

‘Logistiek belangrijk voor Gelderland’

Gedeputeerde Klaas Ruitenberg vindt het ‘inherent aan de energietransitie dat de overheid de logistiek ondersteunt’. (Logistiek Café Rivierenland, juli 2024)