Home » Duurzaamheid & innovatie » ZE Project: ‘Duurzaam doen we samen’

ZE Project: ‘Duurzaam doen we samen’

Ondernemingen in transport en logistiek die samenwerken en daarbij een praktische oplossing vinden om hun werk zo groen mogelijk te doen. Daarbij valt veel te ontdekken. Een carrosserie op een chassis bouwen is voor ons heel gewoon, maar voor Van Berkum is het de eerste elektrische truck. We hebben onze mensen opgeleid in het omgaan met een elektrische wagen, zo mag je er bijvoorbeeld alleen aan werken als alle stroom er echt af is.’

‘Als carrosseriebouwer doen we waardevolle ervaring op, de planning voor het werken aan een ZE-truck blijkt anders, maar ook leren we de wensen van de deelnemende bedrijven kennen. En natuurlijk de deelnemers zelf. Dat is precies hoe wij graag werken: met onze klanten, neem bijvoorbeeld Picnic, Rensa of DHL, mogen wij meedenken. Daaruit volgen dan praktische oplossingen die zorgen dat de laadbak past bij de werkzaamheden. Zo hebben we bijvoorbeeld aangeboden om halverwege het project de laadklep te wisselen voor een langer exemplaar. De eerste gebruikers van de auto hebben een kortere klep nodig dan de latere gebruikers. Wat verder bijzonder is aan deze opbouw is dat hij geschikt is voor acht verschillende gebruikers, zo zitten er vier rijen bindrails in, een geïsoleerd dak en twee gereedschapskisten. Naast alle gebruikerswensen houden we rekening met de voorschriften van de voertuigfabrikant, Renault. Die schrijft bijvoorbeeld de hoogte van de langsliggers voor, zodat de accu’s bereikbaar blijven. De hele opbouw is door onze werkvoorbereiders in 3D uitgetekend, zodat de carrosserie naast de auto geconstrueerd kon worden.’

Van Berkum Carrosseriebedrijf is een bekende naam in carrosserieland. ‘Onze vader heeft in 2014 Van Berkum overgenomen, maar het bedrijf bestaat al ruim 90 jaar. Na het overnemen van Wema en Brinks vallen we tegenwoordig onder de Plegt Carrosserie Groep met vestigingen in Lochem en Enschede. Voor ons is familiebedrijf zijn belangrijk. We gaan voor langlopende relaties, we willen niet alleen die ene bak bouwen, maar vooral de tweede en de derde. Een herhaalorder is het grootste compliment voor ons hele team. Daarbij hebben we als doel dat een klant gedurende de looptijd van zijn truck niet aan ons denkt, maar wél zodra er een nieuwe laadbak moet komen: die bak was perfect, die kwaliteit wil ik weer!

We zien onze deelname aan dit project dan ook als een mooie kans om aan mooie regionale bedrijven te laten zien wat wij kunnen en hoe wij werken. Dat deze groep bedrijven zo nauw samenwerkt is heel bijzonder volgens ons.’ (op de foto: Alexander en Rutger Plegt met op de achtergrond de in opbouw zijnde ZE-vrachtwagen)

Nieuws over toekomst

Lees het laatste nieuws over het thema toekomst.

Kennis delen we graag, want daar worden we allemaal sterker van. In onze kennisbank met nieuwsbrieven en artikelen vindt u allerlei waardevolle informatie.

BERICHT

Steeds drukker op de weg: ‘Rijk moet ingrijpen’

We moeten de oorzaken aanpakken, dat betekent investeren in de knelpunten op onze snelwegen

File op A28 bij Putten ANP 161224

BERICHT

Transport op waterstof wordt haalbaar

Logistics Valley Rivierenland en Van Dijkhuizen Energy & Mobility werken samen aan het vormen van een bedrijvencluster dat vrachtwagens die op waterstof rijden tot een haalbare optie voor transporteurs maakt.

100-MAN-hTGX

Artikelen over toekomst

Top artikelen over het thema toekomst.

Toekomst

ARTIKEL

De Liemers mikt op toekomstbestendige logistiek, niet op nog meer blokkendozen

De Liemers mikt op toekomstbestendige logistiek, niet op nog meer blokkendozen. De Gelderlander 29-11-24

Toekomst

ARTIKEL

‘Logistiek belangrijk voor Gelderland’

Gedeputeerde Klaas Ruitenberg vindt het ‘inherent aan de energietransitie dat de overheid de logistiek ondersteunt’. (Logistiek Café Rivierenland, juli 2024)