Home » Toekomst » Kansen voor Water: soms hebben we alles mee, soms niet

Kansen voor Water: soms hebben we alles mee, soms niet

In het INTERREG-project LNG PILOTS hebben meer dan 40 partner uit Noordrijn-Westfalen, Nederachsen en Nederland in de afgelopen 4 jaren aan innovatieve oplossingen gewerkt om LNG / Bio LNG als alternatieve brandstof versneld te introduceren in de Duits-Nederlandse grensregio.

‘Daar zijn wel redenen voor. De havenpartijen in Rotterdam hebben het achterland niet in gedachten, ze werken aan de kade, voor de opdrachtgever die er zijn containers neerzet vanaf de zeeschepen. Daar is de volgorde van belangrijkheid die van spoor eerst, wegvervoer daarna en tenslotte het schip. Dat kan binnenvaart zijn, maar ook overzetten op kleinere schepen die naar het VK, of Scandinavië varen.” In Tiel is de terminal onlangs voorzien van een nieuwe infrastructuur, uitgebreid en kreeg een nieuwe ingang.
En er is nog iets dat beter kan. ‘Die laatste paar kilometer, directe rond de terminal. Het gaat om anders plannen bij verladers en vervoerders. Nog te vaak willen ze de container die hier binnenkomt heel snel hebben. Daar zou je dus met het soort lading al rekening mee kunnen houden. Wij zorgen ervoor dat de containers samen met die van andere opdrachtgevers op een zo efficiënt mogelijk manier. Dat geeft ook milieuvoordeel, worden vervoerd naar hun bestemming.

Geen Files

Ook wegvervoerders denken niet vaak aan ons en zien ons eigenlijk alleen als concurrent. Maar wij zijn er over het algemeen voor heel andere vracht,  we bovendien zijn betrouwbaar qua leveren, bargevervoer kent geen files. Je kunt je container hier neerzetten en op afroep laten bezorgen, het is een laagdrempelige oplossing en we zetten de containers -die vaak eigendom zijn van een rederij- slim in voor hergebruik. We hangen import en export handig aan elkaar, en zo kan ik nog even doorgaan. CTU en de andere Gelderse terminals bieden niet alleen laden en lossen, we bieden ook zijn andere diensten. Daar kun je als klant heel bewust voor kiezen, we nemen je zo veel meer uit handen dan je zou denken. Overslag, reinigen en repareren, opslag, een installatie voor koelcontainers, be- en ontgassen (we hebben alle milieuvergunningen) en bezorging in een straal van 20 kilometer rond de terminal. Ook al zonder files natuurlijk.’

Nieuws over toekomst

Lees het laatste nieuws over het thema toekomst.

Kennis delen we graag, want daar worden we allemaal sterker van. In onze kennisbank met nieuwsbrieven en artikelen vindt u allerlei waardevolle informatie.

BERICHT

Steeds drukker op de weg: ‘Rijk moet ingrijpen’

We moeten de oorzaken aanpakken, dat betekent investeren in de knelpunten op onze snelwegen

File op A28 bij Putten ANP 161224

BERICHT

Transport op waterstof wordt haalbaar

Logistics Valley Rivierenland en Van Dijkhuizen Energy & Mobility werken samen aan het vormen van een bedrijvencluster dat vrachtwagens die op waterstof rijden tot een haalbare optie voor transporteurs maakt.

100-MAN-hTGX

Artikelen over toekomst

Top artikelen over het thema toekomst.

Toekomst

ARTIKEL

De Liemers mikt op toekomstbestendige logistiek, niet op nog meer blokkendozen

De Liemers mikt op toekomstbestendige logistiek, niet op nog meer blokkendozen. De Gelderlander 29-11-24

Toekomst

ARTIKEL

‘Logistiek belangrijk voor Gelderland’

Gedeputeerde Klaas Ruitenberg vindt het ‘inherent aan de energietransitie dat de overheid de logistiek ondersteunt’. (Logistiek Café Rivierenland, juli 2024)