Proforto Elst koppelt klantdata aan logistiek

“ZZP-ers en het kleine bedrijf kopen bedrijfskleding bij Proforto, maar we beleveren ook grote klanten als Post NL en Securitas”, vertelt Jelle. Net als Rik heeft hij de HAN-opleiding Retail and Small Business Management afgerond. Jelle is verantwoordelijk voor de operatie, Rik leidt de IT, marketing en verkoop.Het bedrijf telt momenteel zo’n 70 mensen. “De uitdaging is om bij groei zoals wij die meemaken, een bepaalde energie en pragmatisme in de organisatie te houden.
Proforto zit naast het PostNL DC in Elst. “Dat betekent dat we tot laat in de avond kunnen verzenden. En dat is weer belangrijk omdat we weten dat de klant snel bezorgd wil krijgen. We zijn eigenlijk permanent bezig met data-onderzoek, waar we weer concrete acties uit halen. De beoordelingen van ons werk door klanten zijn belangrijk, we zien daaraan dat delen van de customer journey in sommige gevallen niet goed gaan. Dan passen we daar de bedrijfsvoering op aan. Niet dat we de hele tijd dingen veranderen, of alleen maar plannen schrijven. Maar heel grote problemen pakken we meteen op. Proforto bestaat sinds 2014, maar we doen dingen anders dan toen: we werken ontwikkelingen eerst goed uit, doen niet als toen zomaar iets meer. We hebben ook daarvan veel geleerd, want je slaat makkelijk door in veel plannen maken en niks meer praktisch doen. Dat kan ook niet. In elk geval steken we veel tijd in het bevragen van klanten om te weten wat ze willen. Dat is het begin van de handel.”
Proforto heeft een eigen atelier, dat zorgt voor bedrukken een van logo’s voorzien van bedrijfskleding. Het bedrijf levert zo’n 400.000 verschillende items, en heeft er 2 miljoen op voorraad. “Dat is een hoofdstuk apart, we kunnen immers van 400 verschillende broeken ook niet nog eens tien maten en alle kleuren op voorraad houden. Dus maken we met onze leveranciers goede afspraken. Sommige bestellingen kunnen we aan en uit zetten. En dan nog gaat het wel eens mis, we hebben rekening te houden met retouren.” Dagelijks gaan er tussen de 4000 en 5000 colli de deur uit.
“We hebben een relatief jonge organisatie, vooral in het logistieke deel. Maar voor de customer service hebben we iets oudere collega’s, omdat de klant dat graag ziet. Bovendien hebben we altijd stagiaires en studenten in huis. Niet alleen omdat ze de jongste kennis meenemen, vaak ook blijven ze hangen na hun studie, ze zijn ingewerkt. Het is van belang de goede mensen aan te trekken. Daar hebben we ook veel in geleerd. We gaan er vanuit dat een nieuwe collega de organisatie versterkt. En dat een manager van een afdeling ook zélf het handwerk kan uitvoeren. Als we iemand dat niet zien doen, dan houdt het op. Het mkb vraagt om een heel ander soort mensen dan de corporate wereld.”
Met hun eigentijdse kijk op een wat conservatieve branche hebben beide directeuren, Proforto tot de grootste speler in de markt opgebouwd. “We zien ons als een ketenregisseur van producten en importeur naar klanten. We kennen de voorraad van de leverancier en weten wat we afzetten. De Net Promotor Score, een managementtool voor klantloyaliteit, is heel belangrijk voor ons. De klantbeoordeling laat zich zo gedetailleerd onderzoeken, en vertalen naar de bedrijfsvoering.”
https://proforto.nl/
Nijmegen nieuws
Lees het laatste nieuws uit de regio Nijmegen.
Kennis delen we graag, want daar worden we allemaal sterker van. In onze kennisbank met nieuwsbrieven en artikelen vindt u allerlei waardevolle informatie.
Artikelen uit Nijmegen