Roemaat: ‘Proef ZE-truck levert praktische inzichten’

Roemaat: ‘Proef ZE-truck levert praktische inzichten’
“De test met de ZE-truck heeft ons heel veel verschillende manieren van logistiek gebruik laten zien, met de praktische resultaten. Dat is de kracht van samenwerken als ondernemingen”, zegt Thomas Kruip, algemeen directeur van Roemaat Transport in Lichtenvoorde.

Maar er zijn andere voordelen aan deze samenwerking, aldus Kruip. “Het vergroot je netwerk, je kent elkaar wel, maar nu is er een reden om af en toe bijeen te komen. Je ziet dat iedereen de test uitvoert op zijn manier, je hoort een ziet de waargenomen voor- en nadelen. We zijn echt enthousiast geworden over elektrisch rijden.  Maar we moeten ook kritisch zijn: de aanschafprijs is nog steeds erg hoog, er zou een subsidie beschikbaar moeten zijn. En het laden van de wagen is problematisch gebleken. Wat de logistiek wil, is een betrouwbare auto, niet alleen technisch, maar ook qua planning. . En laten we wel zijn: wanneer iedereen in de nacht zou willen laden, heeft ons elektriciteitsnetwerk onvoldoende capaciteit.”
Toekomst
De ZE-truck heeft toekomst, dat is volgens Kruip wel duidelijk. “Er zijn nog hobbels te nemen. Maar voor dropshipments is hij erg geschikt. Wanneer je tenminste kunt rekenen op een bepaalde actieradius. Ook de planner moet erop kunnen vertrouwen dat sommige tijdleveringen mogelijk zijn. Inmiddels heeft het ons opgeleverd dat we vier elektrische kooiapen hebben aangeschaft, die onderweg worden opgeladen op de dynamo van onze trekkers. Maar zoals gezegd, de auto’s zelf op stroom rijden? Het is mooi schoon, je zou misschien stroom van je zonnepanelen kunnen opslaan in accu’s, maar ook daar is de techniek nog niet uitontwikkeld. Kortom, we zijn hier nog kritisch.” Toch roemt hij de gezamenlijke testfase. “We halen er veel bruikbare data uit, alles wordt gedeeld.”

Snelweg
Roemaat zette de ZE-bakwagen in voor ritten met veel stops onderweg. “De klanten reageerden er ook heel enthousiast op. Maar in de eerste week dat we hem gebruikten woei de storm Corrie. En dan zie je dat wind de accu sneller laat leegstromen dan anders. Dat is ook de reden waarom we de snelwegen hebben vermeden: bij hoge snelheden en dus luchtweerstand verklein je de actieradius heel snel. Onderweg opladen is nog slecht mogelijk. Maar voor rondjes om de kerk is deze truck perfect. De chauffeurs zijn er erg over te spreken, hij rijdt fijn, is stil -volgens sommigen té stil, andere weggebruikers schrikken ervan-  en wanneer je hem vier weken hebt, kun je er ook echt ervaring mee opdoen. Zoals gezegd, het enige probleem zit hem in het laden.”
 
Brandstof

De aanschaf van een elektrisch bakwagen is voor Roemaat een stap te ver, stelt Thomas Kruip. “Zelfs bij de huidige hoge brandstofprijzen, we gebruiken zowel diesel als LNG en kunnen de stijgingen deels doorberekenen aan klanten. In tijden als deze zijn goede afspraken met je klanten van eminent belang. En dan nóg is het een moeilijke priode voor de logistieke sector. Maar we hebben perspectief: we denken na over de aanschaf van een elektrisch trekker, mits de actieradius goed is.”