Demoproject ZE: Er stond gelijk een vinkje bij 'duurzaamheid'
"We zijn als 102-jarig bedrijf modern en toekomstgericht bezig met de ZE-truck. En dat wordt gewaardeerd. Toen we dat in een tender bij een klant meldden, stond er gelijk een vinkje bij ‘duurzaamheid’", vertelt Marcel Visser, directeur-eigenaar van Visser Duiven.
Visser probeerde de ZE-truck van Renault een maand lang uit. “Eerst met wat tegenslag, de installatie in huis bleek niet op volle kracht te kunnen laden, zodat we wat langere laadtijd hadden. Maar in het gebruik is die wagen erg goed bevallen. De chauffeurs moeten even wennen aan waar de knopjes zitten of hoe het zicht is. Maar dat is niet relevant voor een test als deze. Hij voldoet prima, we kunnen er qua planning goed mee uit de voeten.

Visser probeerde de ZE-truck van Renault een maand lang uit. “Eerst met wat tegenslag, de installatie in huis bleek niet op volle kracht te kunnen laden, zodat we wat langere laadtijd hadden. Maar in het gebruik is die wagen erg goed bevallen. De chauffeurs moeten even wennen aan waar de knopjes zitten of hoe het zicht is. Maar dat is niet relevant voor een test als deze. Hij voldoet prima, we kunnen er qua planning goed mee uit de voeten.
Gemiddeld kwamen we op 230 kilometer bereik, gezien het werk dat we doen in Teamtrans -een samenwerkingsverband van tien familiebedrijven met landelijke dekking- hebben we een grote dropdichtheid. De routes zijn relatief kort. Met tussen de middag laden zouden we er misschien zelfs twee op een dag kunnen doen. Ik kan me voorstellen dat je bij echt lange ritten beter moet kijken waar je kunt bijladen, en dat geeft meteen aan waar het probleem zit, net zoals mijn collega-ondernemers in deze proef al zeiden, de laadinfrastructuur in Nederland is nog niet op elektrisch rijden voor vrachtwagens ingericht. Dat moet op te lossen zijn.”
Ook de reacties op social media op de proef bleken positief. “Onder medewerkers bijvoorbeeld. Daaraan merkten we dat ze het best belangrijk vinden dat we deze proef uitvoeren. Je doet dit namelijk niet alleen om ervoor te zorgen dat je straks nog in binnensteden distributie mag doen. Je laat zien dat je nadenkt over wat duurzaam is en wat er daarin kan. We hebben trouwens wel een aandachtspunt: de truck is erg stil, dat kan inhouden dat andere weggebruikers je niet horen aankomen, wat weer gevaar kan opleveren. Kan hij niet tot een kilometer of dertig geluid maken?” Renault gaf overigens aan dit probleem te herkennen en met een oplossing bezig zijn.
De acht ondernemers die de ZE-truck nu uitproberen, delen na elke wissel van bedrijf met elkaar ervaringen. “Het feit dat we dat als ondernemers onder elkaar doen, dat we zulke tests uitvoeren, is ook al een mooi signaal naar onze omgeving. Dat geeft óók een waarde aan de test. En dan rijst de vraag: is het iets voor ons? Daar ben ik niet van overtuigd, een ruwe berekening laat zien dat we er nog teveel op moeten toeleggen. De subsidie is nog te laag, en kleinere ondernemers kunnen het geld dat ze moeten toeleggen op deze wagens misschien niet dragen. We hebben het niet precies berekend, maar vooralsnog kan het in vergelijking met diesels niet uit. Maar we willen het wel graag.”
januari 2022
Ook de reacties op social media op de proef bleken positief. “Onder medewerkers bijvoorbeeld. Daaraan merkten we dat ze het best belangrijk vinden dat we deze proef uitvoeren. Je doet dit namelijk niet alleen om ervoor te zorgen dat je straks nog in binnensteden distributie mag doen. Je laat zien dat je nadenkt over wat duurzaam is en wat er daarin kan. We hebben trouwens wel een aandachtspunt: de truck is erg stil, dat kan inhouden dat andere weggebruikers je niet horen aankomen, wat weer gevaar kan opleveren. Kan hij niet tot een kilometer of dertig geluid maken?” Renault gaf overigens aan dit probleem te herkennen en met een oplossing bezig zijn.
De acht ondernemers die de ZE-truck nu uitproberen, delen na elke wissel van bedrijf met elkaar ervaringen. “Het feit dat we dat als ondernemers onder elkaar doen, dat we zulke tests uitvoeren, is ook al een mooi signaal naar onze omgeving. Dat geeft óók een waarde aan de test. En dan rijst de vraag: is het iets voor ons? Daar ben ik niet van overtuigd, een ruwe berekening laat zien dat we er nog teveel op moeten toeleggen. De subsidie is nog te laag, en kleinere ondernemers kunnen het geld dat ze moeten toeleggen op deze wagens misschien niet dragen. We hebben het niet precies berekend, maar vooralsnog kan het in vergelijking met diesels niet uit. Maar we willen het wel graag.”
januari 2022
