Alexander Plegt: ‘Proef ZE is een ervaring die me blij maakt’
Alexander Plegt, bedrijfsleider bij Van Berkum, vindt de proef meer dan geslaagd. “Om verschillende redenen. Het heeft ons bekender gemaakt bij de deelnemers aan de proef, we noteren van hun kant nog steeds aanvragen om bijvoorbeeld een laadbakofferte. Verder hebben we in de afgelopen tijd geleerd hoe wij als carrosseriebouwer met elektrische trucks moeten omgaan. De planning en de constructie is soms net even anders.”
“In 2021 hebben we op tien elektrische trucks bakken gebouwd, dat was in 2020 nog nul. En ook dit jaar al hebben we er zes op de planning staan. We merken echt dat de logistieke sector nieuwsgierig is geworden naar deze trucks. Maar het kan ook met andere factoren te maken hebben: er is natuurlijk subsidie op beschikbaar én de elektrische trucks zijn momenteel sneller leverbaar dan diesels.” Van Berkum werkt met tal van merken.

“In 2021 hebben we op tien elektrische trucks bakken gebouwd, dat was in 2020 nog nul. En ook dit jaar al hebben we er zes op de planning staan. We merken echt dat de logistieke sector nieuwsgierig is geworden naar deze trucks. Maar het kan ook met andere factoren te maken hebben: er is natuurlijk subsidie op beschikbaar én de elektrische trucks zijn momenteel sneller leverbaar dan diesels.” Van Berkum werkt met tal van merken.
Sinds de opbouw en bestickering vorig jaar was de Renault niet meer in Lochem geweest, Alexander had hem alleen een keer ergens zien rijden. “Maar voor de laatste twee gebruikers, Roemaat en Rensa, is hij bij ons geweest. Er is een andere, langere laadklep op gekomen. Die hebben ze nodig omdat ze andere lading vervoeren, langere colli bijvoorbeeld. Dat soort operaties kunnen we nu wat makkelijker doen dan in het begin. Een ZE-truck vraagt bijzondere behandeling, je hebt bij een aantal zaken de fabrikant nodig. Maar in overleg met Renault hebben we bijvoorbeeld een aparte zekering aangelegd op de wagen, zodat hij niet helemaal van de accu af hoeft. Dan hoef je niet naderhand alle systemen opnieuw op te starten.”
Hij noemt de deelname van Van Berkum aan de proef een ervaring die hem blij maakt. “We hebben onszelf kunnen laten zien en alhoewel het een investering was ben ik er zeker van dat we op deze manier een effectieve zet deden. Maar we staan niet stil, we willen blijven vernieuwen. Ik ben nieuwsgierig naar de toekomst, waterstof als energiebron komt er ook aan, wat gaat dat betekenen. We blijven onderzoeken, proberen vernieuwingen uit. Zo zijn we op een laadvloer van bamboe gekomen, die duurzaam is, en hard. We bouwen wanden van gerecycled materiaal die op hun beurt ook weer gerecycled kunnen worden. Bakfietsen die voor bezorging worden gebruik hebben we lichter gemaakt. Er zit een soort van aanhangertje achter dat maar 55 kilo weegt, zodat de accu van die fiets langer meekan en er toch twee europallets op kunnen. Elektrische autootjes bouwen voor de last mile doen we al zes jaar, bij elkaar hebben we carrosserieën geleverd voor meer dan 2000 elektrische voertuigen.”
“En de nieuwe ontwikkelingen? We gaan werken aan koelbakken op elektriciteit, zodat er geen aparte diesel meer voor nodig is. Lidl in Frankrijk doet dat al, met op het dak van de drieasser zonnepanelen, zodat hij bij kan laden. Het koelaggregaat loopt vanaf de hoofdaccu. Wij zijn er klaar voor. Het is technisch allemaal al mogelijk.”
310122
