AG Logistics: van marktkraam naar groot en florerend familiebedrijf

AG Logistics: van marktkraam naar groot en florerend familiebedrijf
Sinds september 2021 beschikt AG Logistics over een splinternieuw warehouse aan de Rietgraaf in Oosterhout. Als we de tussenverdieping buiten beschouwing laten, telt het pand 64.000 vierkante meters, met plek voor 105.000 pallets. Aanzienlijk groter dan de nevenvestigingen in Beuningen (14.000 m2), Ede (28.000 m2) en Venlo (13.500 m2). Naast deze nieuwe, duurzaam gebouwde warehouses beschikt het bedrijf ook nog over een transporttak. De 110 vrachtwagens van AG Transport hebben het Veluwse dorp Lunteren als uitvalsbasis.

Stilstaande vrachtwagen
Als je al deze bedrijven ziet, is het amper voor te stellen dat het allemaal begon met één persoon en één vrachtwagen. Die persoon is Arie Thomassen, nu algemeen directeur van de AG Holding. Arie zelf houdt er niet van zichzelf op de borst te kloppen, maar van Michel Roks, verantwoordelijk voor de sales & marketing, horen we meer over de ontstaansgeschiedenis. Michel: ‘Nog geen twintig jaar geleden stond Arie op de markt met groente en fruit. De vrachtwagen stond er dan de hele dag naast. Arie kwam op het idee om zijn wagen te verhuren. Dat bleek een schot in de roos. In korte tijd had hij een heel (vracht)wagenpark rondrijden. Een beetje bij toeval en met veel ondernemingsgeest is daar later de logistics-kant bijgekomen.’
 
Menselijke maat
Dat ‘toeval’ had te maken met een distributiebedrijf waar Arie nog veel geld van tegoed had, zo vertelt Michel verder. ‘Dat andere bedrijf raakte in financiële problemen. Het had 60 procent van de Nederlandse folderdistributie in handen. Arie heeft het toen aangedurfd om de zaak door te starten. Dat is pas zes jaar geleden. Inmiddels bedienen we diverse klanten van food tot healthcare en van MKB tot multinational.’
Tegenwoordig runt Arie de onderneming samen met zoon Theo. ‘Het is echt een familiebedrijf’, beschrijft Thomassen de bedrijfscultuur. ‘We werken zoveel mogelijk met medewerkers in vaste dienst en willen de menselijke maat voorop stellen. Dat zien we terug in de hoge kwaliteit en het geringe verloop: medewerkers blijven ons over het algemeen lang trouw. Daar zijn we trots op, zoals we ook trots zijn op elke individuele medewerker.’ Heeft hij misschien de eenvoud en het sociale van het marktplein ingebracht in zijn bedrijf? ‘Dat zou best kunnen.’
 
Geen AT maar AG
Anno nu biedt AG Logistics een breed pakket aan diensten, met officiële certificering. Dat gaat van opslag en re-packing van goederen tot en met het volledig ontzorgen van klanten die het logistieke proces van hun producten willen uitbesteden. De Venlose vestiging richt zich met name op e-fulfilment. Hier organiseert men de complete logistiek voor webshops.
In de regio Nijmegen spelen de vestigingen in Beuningen en Oosterhout de hoofdrol. ‘We liggen in Oosterhout prachtig aan de A15 en bij de Barge Terminal Nijmegen, centraal tussen grote knooppunten zoals de Rotterdamse haven, Schiphol en het Ruhrgebied’, zegt Thomassen. Ambities zijn er ook nog steeds: ‘In het najaar openen we nieuwe vestiging in Duiven en ik ben ook nog bezig met een stuk grond in Tiel. We groeien en ik wil voldoende ruimte om onze klanten ook in de toekomst flexibel van dienst te kunnen zijn.’
Slotvraag: afgaande op de initialen hadden we AT Logistics en AT Transport verwacht. Hoezo AG? ‘Arie en Gerard, mijn zwager met wie ik de holding oprichtte.’  <<
 
 
Naar de website van AG Logistics  https://www.aglogistics.nl/