Zero Emissie vrachtwagen ingezet: ‘regionaal en praktisch aangepakt’

Zero Emissie vrachtwagen ingezet: ‘regionaal en praktisch aangepakt’
Logistics Valley Liemers Achterhoek tekende onlangs als een van de negen partners mee aan het projectvoorstel voor een proef met een elektrische truck. Vanaf eind juni dit jaar gaan de ondernemingen elk een maand met de Renault aan de slag, en zetten hem in op hun reguliere ritten. De ervaringen delen ze, ook met andere Logistics Valley-regio’s binnen de Gelderse vervoerscorridor: Nijmegen en Rivierenland.

Hofland: “We rijden met 90-95 wagens, ook voor een groothandel in sanitair en een groothandel in sanitairmateriaal. Rensa is er eigenlijk sinds 2018 al mee bezig, toen ons hoofd planning Bob Lammers merkte dat de techniek voor elektrische vrachtwagens zich hard ontwikkelde. Dat willen wij eigenlijk ook proberen, was zijn idee. Even later werden we al benaderd door andere partijen, want ook de auto-industrie zoekt naar ervaringen van gebruikers. We besloten het initiatief in eigen hand te houden en aan te sturen op een proef. We vertelden ons plan aan Tjeerd Middelkoop van Logistics Valley Liemers Achterhoek, die enthousiast werd en zorgde dat dat netwerk werd ingeschakeld. Zo kwam er een groep ondernemers bijelkaar die gezamenlijk aan de proef willen beginnen.” (foto: Jur Hofland)

Praktisch                                                                         

“We zijn bedrijven, dus we willen een praktische opzet. Renault stelt de truck beschikbaar, die bij Van Berkum in Lochem wordt opgebouwd naar onze wensen. Die kunnen we precies formuleren omdat Rensa al een maand met het proefmodel heeft gereden. Wat dit consortium nu wil bereiken is te laten zien dat ZE-rijden in de praktijk kan. Het verhaal erachter is, dat we allemaal vinden dat we moeten werken aan de energietransitie naar duurzaam.”
De Renault wordt speciaal gebouwd voor deze proefperiode van de acht logistieke bedrijven. “Er was behoefte aan een nieuwe auto, niet één die achteraf van accu’s is voorzien. Renault zoekt gebruikers voor een lang proeftraject om te laten zien dat de inzet van de ZE-truck realistisch is.  We zijn als ondernemers begonnen met een mondelinge afspraak, maar die is dus hier bij Rensa op papier gezet en door allen ondertekend.”

Chauffeurs
“De proefperiode bij ons bleek een succes: de chauffeurs zijn er erg enthousiast over. Het opstarten is iets anders dan bij een diesel, maar dat is alles. Hij rijdt heel fijn, is fluisterstil, maar toch veilig: hij maakt een beetje geluid zodat voetgangers en fietsers hem kunnen horen. En hij werkt ook bij flinke kou probleemloos. De truck die wij leenden van Renault deed 150 kilometer op een lading, de nieuwe komt op 230 kilometer actieradius. We gaan hem op alle soorten ritten inzetten in de Achterhoek. Ik kan niet vooruitkijken, en er is ook geen druk van Renault, maar de beslissing of wij er een gaan aanschaffen is nog niet genomen. Hij is natuurlijk prijzig, maar de indicatie is, dat onderhoud goedkoper is: veel minder draaiende delen. We willen alle acht investeren en van dit project leren. We hebben afspraken over het delen van gegevens en ervaringen, ook met Renault. De schouders gaan eronder!”
 
Deelnemers 
De deelnemende bedrijven: Comans Transportbedrijf, Rabelink Logistics, Rensa Family Company, ddstrucking, JCL-logistics, Schotpoort Connect, Visser Duiven, Aloys Roemaat Transport.

(foto: Bob Lammers Hoofd Transport Rensa tekent de intentieverklaring)
Zero Emissie vrachtwagen ingezet: ‘regionaal en praktisch aangepakt’