ZE-truck blijkt betrouwbaar, vlot en economisch verantwoord

ZE-truck blijkt betrouwbaar, vlot en economisch verantwoord
De elektrische Renault-truck die een maand lang is ingezet door Schotpoort Connect in Eerbeek, blijkt een voltreffer. “De techniek is niet zozeer het probleem, al waren er wat details om op te lossen”, zegt directeur Marc Seesing. “De planning van je ritten moet helemaal anders.”  De ZE (Zero Emissie)-truck is inmiddels in gebruik bij een nieuwe vervoerder binnen het consortium van Logistics Valley Liemers Achterhoek dat met zijn achten deze proef is aangegaan.

“We waren de eerste die de truck echt inzette. Dan kom je dingen tegen die je onbekend zijn. Maar hij werkt eigenlijk nagenoeg probleemloos. En de chauffeurs kunnen er goed mee uit de voeten”, vertelt Seesing. “Maar er is wél een mismatch tussen de oplaadmogelijkheden onderweg en de acht-urige werkdag van de chauffeur ten opzichte van de rijtijd die je met de ZE-truck kunt halen. Er moeten in den lande meer snelladers beschikbaar komen. We hebben zelf een flinke snellader aangeschaft, die prima voldoet. Sterker nog: we zien nu ook dat onze elektrische bussen méér worden ingezet, omdat laden minder tijd kost. De truck heeft een bevredigend beeld achtergelaten.”
Chauffeur Hans Tetteroo van Schotpoort  valt hem bij: “Het is wennen. Niet het formaat, maar hoe om te gaan met de lading van de accu’s. Ik heb een paar keer gehad dat het niveau erg laag was en een snellader niet dichtbij. Wat doe je dan?

Het is anders werken. Ook rustiger, er zit immers geen verbrandingsmotor in. En in het verkeer kun je er goed mee meekomen, ook al vraag je dan wel eens wat meer vermogen dan wordt aangeraden door de electronica. Dat heeft trouwens alleen effect op de acculading. Het is een fijne auto, heel vlot in stadsverkeer ook. En de klanten reageren erg leuk op de wagen, het wordt als een positieve stap gezien in de verduurzaming.”

Marc Seesing: “Het straalt positief af op het bedrijf, we hebben veel publiciteit gehad, en ook relaties reageren positief. We moeten alleen wél nog een manier vinden om de inzet van de wagen te verhogen, zoals ik al zei, de planning is de bottleneck. En je wilt hem ook vaak kunnen inzetten, want pas dan gaat gebruik van elektriciteit wat doen voor het milieu.”
Een elektrische truck is op zich 3,5 keer duurder dan een diesel. “Maar daar staan iets lagere onkosten tegenover. We hebben eens gerekend, en ik kan zeggen dat het uit kan. Misschien een beetje duurder, maar daar staat gebruik van schone energie tegenover.”

“Opdrachtgevers asl overheden letten bovendien meer en meer op de duurzaamheid waanneer je contracten met ze aangaat.  Er wordt steeds explicieter naar gevraagd, en rijden met een ZE-truck krijgt ook op die manier meer waarde.”
 
 
ZE-truck blijkt betrouwbaar, vlot en economisch verantwoord