Werkcoach bij Werkzaak: wat doet die?

Werkcoach bij Werkzaak: wat doet die?
Werkcoach Jeroen Janssen van Werkzaak in Geldermalsen helpt, net als zijn collega’s mensen met afstand tot de arbeidsmarkt aan een passende baan. “We gaan er hier allen van uit dat iedereen ertoe doet, talenten heeft en in de maatschappij mag meedoen.”
De werkzoekenden en medewerkers bij Werkzaak komen op verschillende wijzen naar het bedrijf, vertelt Jeroen Janssen, die zelf voorheen werkte bij defensie en in de jeugdzorg. ”De werkcoaches zijn heel divers, met heel verschillende achtergronden. Onze missie is mensen te begeleiden naar werk, en daarvoor allerlei middelen in te zetten. Maar vooral: je moet heel goed kunnen luisteren naar de werkzoekenden en medewerkers, en hun talenten kunnen ontdekken, zodat ze op de best passende plek terecht komen.” Deels werken medewerkers bij bedrijven met loonkostensubsidie, maar ook intern bij Werkzaak.

Werkzaak is onderdeel van een breed netwerk, zo vertelt hij. “We hebben zelf productiehallen, waar mensen vaardigheden leren, of kunnen worden geobserveerd om te ontdekken wat ze kunnen of zouden willen. We hebben verschillende clusters binnen Werkzaak. Ikzelf werk voor onderzoek en ontwikkeling, maar je hebt ook clusters voor migranten en statushouders, activering en bemiddeling en voor jongeren. De Cambier uit Tiel voor speciaal voortgezet onderwijs meldt zijn leerlingen hier bijvoorbeeld ook aan. We hebben ook contact met ROC Rivor, wanneer bepaalde leergangen nodig blijken. Bij grote bedrijven, die meer mensen van ons in dienst hebben, zijn werkcoaches gekoppeld aan het bedrijf. Alle werkcoaches hebben onderling veel contact.” Ook UWV verwijst mensen naar Werkzaak.

In een kennismakingsgesprek wordt bekeken wat Werkzaak voor en met de werkzoekende samen kan betekenen. Zodra mensen starten bij Werkzaak houden de werkcoaches bij wat er goed gaat, wat zich ontwikkelt. Via de praktijkbegeleiders die dagelijks de mensen in het werk begeleiden ontvangen de werkcoaches belangrijke informatie  over de medewerkers. Zo krijgen wij een beeld waardoor we kunnen bepalen hoe een medewerker zich verder kan ontwikkelen. Dat kan zijn te leren lezen en schrijven, maar ook een heftruckcertificaat halen of ervaring opdoen in een andere werkomgeving via stages.

Werkzaak biedt ook leerwerkroutes aan. Mensen doorlopen dan een traject van maximaal drie jaar waarin ze opgeleid worden om een beroep uit te oefenen in een bepaalde sector, zoals de horeca. Ze krijgen theorie, maar vooral veel praktijk die hen helpt straks buiten de veilige muren van onze vestiging in Geldermalsen te functioneren.” Werkzaak heeft honderden mensen tegelijk aan de slag, Jeroen Janssen heeft een caseload van 50 medewerkers.

Het contact met bedrijven verloopt via accountmanagers. “Die melden aan de werkcoaches de vacatures die ze vinden of te horen krijgen. Medewerkers en werkzoekenden zelf kunnen ook met een vraag om hulp bij werk vinden komen. In Geldermalsen hebben we een afdeling praktijkobservatie. Hier worden mensen ongeveer drie maanden geobserveerd tijdens werkzaamheden. Op allerlei vlakken, van werkhouding en vaardigheden tot productiviteit. Dat levert voor de werkcoaches een goed advies op, zodat er een passende werkomgeving voor ze kan worden gevonden. Lukt dat, dan is het een mooie dag, en dat houdt dit werk voor mij waardevol en interessant.”