Zwaar transport op waterstof dichterbij dan ooit

Zwaar transport op waterstof dichterbij dan ooit

Innovatie in de versnelling

De Amerikaanse Nikola Motor Company heeft de eerste vrachtauto met waterstofbrandstofcel onthuld. Daarnaast berekende een Duits onderzoekscentrum dat het aanleggen van een waterstofinfrastructuur bij een miljoen wagens al goedkoper is dan dat voor elektrische voertuigen. Zwaar transport op waterstof lijkt daarmee dichterbij dan ooit.    

Met een efficiëntie van 45% zijn waterstofwagens minder energiezuinig dan elektrische varianten. Maar bij voldoende schaalgrootte is het aanleggen van infrastructuur voor waterstof veel goedkoper. Dat constateert het Duitse onderzoekscentrum Jülich in een vergelijkend onderzoek naar de kosten van infrastructuur. In een ideaal scenario rijden personenauto's straks op elektriciteit, terwijl het zwaardere weg- en zeetransport overschakelt op waterstof.

 

Infrastructuur goedkoper

Volgens berekeningen kost de infrastructuur voor 100.000 elektrische wagens 310 miljoen. Terwijl die voor waterstof 450 miljoen zou kosten. Naarmate de aantallen stijgen, verandert die verhouding echter: bij een miljoen voertuigen kost het elektrische laden al 2,8 miljard aan infrastructuur, terwijl die voor waterstof dan 1,9 miljard kost. Op het moment dat in Europa 20 miljoen voertuigen op hernieuwbare energie rijden, is die voorsprong opgelopen tot 11 miljard: 40 miljard voor waterstofinfrastructuur, versus 51 miljard euro voor elektrische palen.

Het voordeel van de waterstofvariant zit vooral in de effectieve benutting: de vultijd van een tank is zoveel korter dan het opladen van batterijen, dat een waterstoftankstation in dezelfde tijd veel meer voertuigen van energie voorziet. Er zijn er dus veel minder nodig. Daar staat tegenover dat groene waterstof wel ergens opgewekt moet worden. Voor die energieproductie zijn veel investeringen in zon- en wind nodig. 

 

LiLA Nikola Zero Emission
 

2.000 kilometer

Ook de Amerikaanse Nikola Motor Company ziet de toekomst van het waterstof gedreven vervoer zonnig in. Naast een uitgewerkt plan om de Verenigde Staten en Canada van een netwerk met 364 waterstofstations te voorzien, lanceerde het onlangs de Nikola One: een hybride waterstof-elektrische truck met een range van 1.200 tot bijna 2.000 kilometer en een elektromotor van 1.000 pk (735 kW) - ruwweg twee keer zoveel als de gemiddelde dieseltruck.

Daarnaast werkt het aan een volledig elektrisch aangedreven truck, de Nikola Zero (ook 735 kW) en de Nikola Two, een compactere vrachtauto voor kortere afstanden en distributiewerk. Net als de elektrische truck die Tesla eerder aankondigde, komt Nikola met een financiële constructie om de aanschafkosten acceptabel te maken: aspirant eigenaars kunnen de trucks 72 maanden trucks leasen.

Uiteindelijk kunnen de kosten van waterstof- en elektrisch vervoer op een vergelijkbare prijs uitkomen, verwachten de onderzoekers: circa 4,5 eurocent per kilometer. Dat is een stuk goedkoper dan de gemiddelde prijs die een middenklasse wagen momenteel betaalt aan benzine - volgens de ANWB zo'n 14 cent per kilometer, exclusief wegenbelasting.

Bron: Nieuwsblad Transport (Klaartje Jaspers, Foto: Nikola Motor Company).