Over de drempel van zero emissie: Renault Trucks

Over de drempel van zero emissie: Renault Trucks
De zero-emissietruck die het consortium van acht bedrijven samen met Logistics Valley Liemers-Achterhoek gaat inzetten, is inmiddels geleverd en wordt voorzien van een opbouw. “Renault Trucks Frankrijk volgt dit soort projecten met grote belangstelling. De energietransitie is onontkoombaar en Nederland loopt voorop”, zegt Erik Lenssen, manager alternative energies bij Renault Trucks Nederland. 
 
“Voor de duidelijkheid: dit is geen testproject. We hebben de gegevens over de truck op batterijen, we weten wat er mogelijk is. Renault Trucks heeft de ambitie om in 2025 10 procent van de verkoop en in 2030 35 procent ervan met elektrische aandrijving te laten rijden. We beseffen ook dat het voor veel klanten best spannend is om die investering te doen. En ze hebben geen ervaring met deze modaliteit. Om hen over die drempel te helpen, het is tenslotte een grote aanschaf, zetten we een aantal demovoertuigen in. Laat de ondernemers kennismaken met deze voertuigen, wij weten zeker dat het een goede keus en een betrouwbaar product is, maar we willen het ook bewijzen. Het is geschikte technologie, niet meer in de ontwikkelfase.” Niet dat Renault Trucks verwacht dat iedereen meteen alles electrificeert. “Maar het aandeel groeit en we willen op die markt het verschil maken.”
De energietransitie is al bezig, stelt Lenssen. “En hij is onvermijdelijk. Er zijn veel technologieën in ontwikkeling, Renault zet in op batterijen. Voor afstanden boven de 500 kilometer komen we rond 2025 met oplossingen met brandstofcellen. Ons moederbedrijf, de Volvo Group, werkt er aan met Daimler. De elektrische trucks komen van de normale productielijn, we zijn de testfase allang voorbij.”
Renault Trucks werkt niet voor niets op deze wijze. “Het doel is uiteindelijk verkoop, laat ik helder zijn. Maar je moet een relatief nieuw product als dit goed laten proberen. Ze zijn voor distributie erg geschikt, we hebben ook al bestelwagens. Het moet wel, omdat binnensteden meer en meer op slot gaan voor diesels. Frankrijk volgt ons project met belangstelling, want ook daar moet de transitie worden doorgezet. Al zien ze in Nederland wel een voorloper, net als Zwitserland, waar we er ook al goed ZE-trucks verkopen. Parijs of Lyon gaan straks ook op slot. Zero emissie stadslogistiek wordt met onze trucks mogelijk. Afvalverwerker Suez werkt er daar al mee.
Het consortium en Logistics Valley Liemers-Achterhoek laten de inmiddels geleverde Renault-truck bij Van Berkum in Lochem nu voorzien van een op hun specificaties ontworpen opbouw. Waarna hij wordt ingezet op distributie in de regio; bij elk van de deelnemers draait hij een maand mee.
Elders in de Gelderse transportcorridor, er zijn Logistic Valleys in Rivierenland en Nijmegen, is ook belangstelling voor een dergelijk project. Lenssen: “Er is al contact geweest, ja. We staan daar positief in, maar onze budgetten zijn natuurlijk leidend.”  
 
 
 
Over de drempel van zero emissie: Renault Trucks