Lidl: ‘Anticiperen en organiseren, dát is logistiek’

Lidl:  ‘Anticiperen en organiseren, dát is logistiek’
Anne Kooijmans is operations manager van het DC van Lidl op Medel in Tiel. ‘Logistiek is vooral snel reageren op de wensen van de klant. Flexibiliteit is een kernbegrip.’
Ze werkt inmiddels acht jaar voor Lidl. ‘Ik begon in een administratieve functie en heb me opgewerkt tot teammanager. Het bedrijf vroeg me toen of ik me verder wilde ontwikkelen, we geloven in je, werd me verteld. Met die steun ben ik begonnen aan een hbo-studie logistiek management, die ik twee jaar geleden heb afgerond. Daarna werd ik operations manager. Het is overal in dit bedrijf zo, Lidl is actief met de ontwikkeling van zijn medewerkers bezig, de mens is belangrijk. Want wie zich kan ontwikkelen en op zijn juiste plek in de organisatie werkt, brengt het beste in hem of haar boven. We gaan hier heel erg voor het benutten van de kwaliteiten van de mensen. HR kan daarin ook zijn eigen koers varen, los van het Duitse moederbedrijf, dat overigens de afgelopen tien jaar daar al heel erg mee bezig is geweest. Het Nederlandse hoofdkantoor staat in Huizen, wij hier in Tiel verzorgen de non-food artikelen voor de winkels en leveren de inrichting van de filialen. Die  tak wordt in Tiel geleid door een collega, ik ben verantwoordelijk voor  non-food.
LV-R-Lidl-DCteam-2
Het team van het Tielse DC: links manager Mieke op de Kamp, midden Anne Kooijmans.

Dat betekent dat we alles aan de filialen leveren dat geen voedsel is. Had Lidl daarin ooit veelal eigen merken, nu vind je bij ons ook A-merken, van sportshirts tot huishoudelectronica. De klant wil nú strooizout bijvoorbeeld, dus daar heeft de afdeling inkoop al vroeg in het vorige jaar op geanticipeerd en bij ons een landelijk voorraad aangelegd. Wij schakelen zo spoedig mogelijk op die wens, brengen het naar de winkels, flexibiliteit is de kern van logistiek.’ In het DC werken op haar afdeling 80 mensen. ‘Logistiek is ook vooruitkijken, organiseren. Je wilt niet met een plotselinge vraag worden geconfronteerd die je niet kunt verwerken. De afdelingen Inkoop en Verkoop doen een zo goed mogelijk prognose en de kracht van Logistiek is de hele fysieke operatie soepel laten draaien.’
Dat die uitspraak klopt, is te merken in de drukte. ‘Er komt momenteel maar weinig terug uit de winkels, want we verwerken ook de retouren hier. Je kunt bijna zeggen dat we het rustig hebben.’
Lidl Tiel werd onlangs partner van Logistics Valley Rivierenland. ‘Vooral de projecten interesseren me, je kunt in gezamenlijkheid veel bereiken. Alleen op zo’n groot bedrijventerrein kom je niet ver. Ik denk dan aan de voor ons zo belangrijke A15, de samenwerking met het onderwijs -we hebben hier vaak mbo-ers die hun praktijkstages doen- en ook de opleiding middenkader logistiek klinkt goed. Wat wij graag zouden willen, is openbaar vervoer op Medel, de mensen hebben nog wel eens moeite hier te komen. En je hebt in een club als Logistics Valley contact met collega’s. We hebben dat niet zo vaak, alleen eigenlijk met onze vervoerders, die lokaal zijn, zoals transportbedrijf  Bergtrans. Lidl heeft geen eigen wagens, maar gebruikt externen. Wat ik ook nog wil benadrukken is, dat onze operatie een teaminspanning is met veel facetten, veel disciplines en kunde en dus werk voor veel verschillende mensen.’