‘Chauffeur zijn is een vorm van vrijheid’

‘Chauffeur zijn is een vorm van vrijheid’
Martijn Kuipers van Simon Loos  is in de chauffeurswereld en onder veel jongeren inmiddels een bekende Nederlander. “Dat is soms wel vreemd, maar we zijn aan die YouTube-vlogs begonnen om te laten zien hoe leuk het chauffeursvak is. Daar hebben mensen namelijk nog weleens een verkeerd beeld van. Met de vlogs geven we een écht kijkje in de chauffeurswereld en dat is goed voor het imago.” 
">
Dus kijken er naar de filmpjes die hij, samen met collega en cameraman Lars van der Zee, regelmatig maakt tot wel 300.000 mensen per keer. “Lars kwam met het idee, hij werkt ook bij Simon Loos, waar ik ook al 14 jaar zit. En het bleek te werken, beter dan we verwachtten, dat geldt trouwens ook voor de vlogs die Lars met andere collega’s maakt. Inmiddels zijn we een vast team. Er raken mensen door geïnteresseerd in transport, en dat is nodig ook, er is immers een chauffeurstekort. Het komt regelmatig voor dat scholieren, zowel jongens als meiden, me op een evenement waar we staan, komen vragen hoe ze chauffeur kunnen worden. Ik hoor ook dat dat elders gebeurt, en dat ze dan zeggen dat ze mijn filmpjes hebben gezien en dat vak óók willen. Mijn advies is altijd: volg een opleiding transport en logistiek, ga als je oud genoeg bent je rijbewijzen halen en ga daarna ook de opleiding voor je Code 95 doen, dat is een chauffeursopleiding op zich, en dat diploma heb je nodig om beroepsmatig te mogen rijden. De rest leer je in de praktijk. Je kunt je rijbewijzen en Code 95 trouwens ook vaak via het bedrijf halen, dan kom je meteen in dienst en krijg je subsidie op je opleiding.”
“Inmiddels worden we ook regelmatig gevraagd voor allerlei evenementen. Ik heb het er maar druk mee naast mijn dagelijkse werk, maar dat vind ik alleen maar leuk! En het bedrijf vindt het ook belangrijk, dus maken we daar graag tijd voor als het mogelijk is. We gaan een paar keer per jaar naar truckfestivals als in Den Bosch of Assen. Daar is het dan ook echt druk, je komt bijna niet door de mensen heen die een praatje willen maken. En ook onderweg willen mensen graag met je op de foto, of ik deel posters uit. Als de planning het toelaat doe ik dat graag tijd voor, en dan daarna weer gauw de cabine in.”
“Want dat is toch de plek waar je het liefste bent, de reden waarom je voor dit vak hebt gekozen. Tijdens het rijden voel je je vrij, als je zorgt dat je je adressen volgens de planning bezoekt en je werk goed doet ben je verder eigen baas. Ik ga in mijn pauze onderweg wel eens vissen, hengeltje mee… Ja, ik heb echt een leuke baan!”