MST Logistics: breed palet diensten en divisies
MST is een nieuwe partner van Logistics Valley Rivierenland.
MST Logistics in Culemborg, eigendom van Marjo Salari, vervoert niet alleen stenen of bouwmateriaal. Het bedrijf kent werkmaatschappijen die alle facetten van transport -maar veelal autolaadkraan-werk- op- en overslag bieden, technisch onderhoud aan zware machines uitvoeren, en in binnen- en buitenland tijdelijke en/of permanente voertuigkeringen verzorgen, zodat veilig onderhoud aan wegen, bruggen en tunnels kan plaatsvinden.
Ze zeggen niet snel nee, vertelt Salari. “Juist omdat we over een groot palet aan diensten beschikken, kunnen we inspringen op situaties. De divisies werken dan samen.” Transportmanager en projectleider Jurriaan van Maurik is al ruim 4 jaar mede verantwoordelijk voor de verschillende divisies.
“We hebben drie locaties in Culemborg. Het bedrijf beschikt over tienduizenden vierkante meters opslagcapaciteit, elke wagen die we rijden is anders uitgevoerd. De trekkers en opleggers zijn speciaal opgebouwd voor de taken die ervan worden verwacht. We doen ook in natuursteen en sierbestrating voor buiten, daar is ook een showroom voor. En houden daarvoor voorraad, alles gebeurt vanuit Culemborg.”
MST werkt voor grote wegenbouwbedrijven, onder meer BAM, Strukton, Mourik en Vermeulen, en voor instanties als Rijkswaterstaat, ook de buitenlandse versies daarvan. Die divisie heet Sepa Secure. Salari: ”We hebben snelwegprojecten uitgevoerd in Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, in Denemarken en momenteel zijn we bij Genua in Italië bezig. We raakten rond 2007 erbij betrokken. Toen wilde Rijkswaterstaat een proef doen met het Amerikaanse bedrijf Lindsay, op de Afsluitdijk, die een nieuw en snel systeem voor afzetten van snelwegen hebben. Dat was het moment dat we voor Lindsay barriers langs snelwegen gingen vervoeren en plaatsen. Dat werk doen we overigens al sinds 2000. Met betonnen blokken versmallen we de rijbanen, zodat één kant van een snelweg dicht kan. Op de andere kant rijdt het verkeer op versmalde banen. Het Amerikaanse bedrijf Lindsay heeft daarvoor de Road Zipper, een systeem waarmee je dat snel kunt doen, zodat de werkers aan de weg veilig zijn. Je kunt er in een half uur 5 kilometer barriers mee verplaatsen naar een andere rijstrook.
Het project werd voor Rijkswaterstaat een succes, maar helaas kwam er geen vervolg. Maar Lindsay ging met ons verder. Toen in 2014 in Den Haag een internationale veiligheidsconferentie werd gehouden, moest voor regeringsleiders, op de snelweg tussen Schiphol en Den Haag flexibele rijstroken worden ingericht. Er was op dat moment geen RoadZipper in Nederland. En tijdens het transport door een externe partij raakte de machine dusdanig beschadigd, dat het ernaar uitzag dat deze niet op tijd te repareren was. Uiteindelijk heeft Lindsay Marjo Salari gebeld, met de vraag zijn best te doen, om het probleem op te lossen. En dat is gelukt. Later kwam het verzoek van Lindsay of we niet hun vertegenwoordiger in Europa wilden worden. Momenteel gebruiken we drie van die machines, er zijn er twee in Italië nu, de derde is hier in onderhoud.
Bij een nieuw project worden ze naar een nieuwe locatie gebracht, de barriers transporteren we ook, van Duitsland naar Italië hebben we in twee weken 225 vrachten van die schakelbare betonblokken vervoerd. Dat vergt planning en betrokkenheid bij het maken van het projectplan. Voor het vervoer heb je vergunningen per land nodig, en vraag je om begeleiding, omdat de vracht erg lang is. Ook dat doen we zelf.”
De Culemborgers plannen alles zo precies als mogelijk. Van Maurik: “En nog komt het wel eens voor dat je ineens voor onverwachte omstandigheden staat. Dan gaan we er naartoe, helpen mee ook. We begeleiden onze mensen daar, per project huren we ze in, eigenlijk een vaste flexibele schil. Transport regelen we vaak met vijf grote Oost-Europese vervoerders die punctueel werken en alles op orde hebben zoals het hoort). Daar kunnen wij in Europa niet mee concurreren. Maar alle certificaten en vergunningen worden hier geregeld.” Alle medewerkers worden geschoold, certificaten voor zwaar materieel worden jaarlijks bijgehouden en ook de trekkers, opleggers en kranen ondergaan voortdurend keuringen.
Het bedrijf werkt waar mogelijk elektrisch, de energietransitie raakt ook het zwaar transport. “We hebben inmiddels al een aantal jaren een elektrische kraan in gebruik. En we gaan onze eerste elektrische truck aanschaffen, we hebben er een subsidie voor aangevraagd en gekregen.”
Rivierenland nieuws
Lees het laatste nieuws uit de regio Rivierenland.
Kennis delen we graag, want daar worden we allemaal sterker van. In onze kennisbank met nieuwsbrieven en artikelen vindt u allerlei waardevolle informatie.
Artikelen uit Rivierenland