Fruitmasters als grote logistieke dienstverlener
De coöperatie Koninklijke Fruitmasters in Geldermalsen bestaat mede dankzij logistiek. Maar er zijn bijzondere kenmerken aan de manier waarop, zegt Marco de Haas, logistiek manager.
‘We voeren eigenlijk een balanceer-act uit. De coöperatie is van de 400 telers, daar stáán we voor. Zij moeten een goede opbrengst krijgen. Tegelijkertijd hebben we te maken met zeer scherp inkopende klanten, we leveren in binnen- en buitenland aan de A-merken onder de supermarkten. Die hebben allemaal hun eigen verpakkingen en leveringswensen, en willen een constant assortiment en constante kwaliteit.
Fulfillment in de ware zin van het woord. We verkopen, om jaarrond onze klanten te kunnen beleveren, naast het fruit van onze eigen telers ook fruit van derden. We hebben echter ook een missie op gebied van duurzaamheid, dus bij tekorten kijken we eerst elders in Nederland en België, om de keten zo kort mogelijk te houden. We willen zo duurzaam mogelijk opereren, van de teelt tot in de winkel. Dat zie je ook in de verpakking, die meer en meer van karton wordt.’
Marco de Haas studeerde aan de Erasmus bedrijfseconomie met de specialisatie verkeer en vervoer. ‘En daar zat ook logistieke dienstverlening bij, een vak in opkomst begin jaren negentig. Ik kwam bij Albert Heijn terecht, waar ik dertien jaar heb gewerkt, en begon daarna als zelfstandig professional in logistiek en productiemanagement. Maar dat begon na ruim 10 jaar te wringen, net wanneer je je opdracht op orde had, moest je het bedrijf weer verlaten. Ik wilde een bedrijf met een verhaal, een mkb-profiel, en ik wilde er langere tijd blijven. Dat is Fruitmasters geworden. Ik kom uit de groenten- en fruitwereld, ben in deze regio geboren en getogen. Sinds ruim een jaar ben ik hier, met de opdracht de interne en externe logistiek te optimaliseren en eenvoudig weg elke dag onze klanten blij te maken. Het bedrijf maakt een constante groei door, we werken in Geldermalsen op 17 hectare bedrijfsterrein, maar we hebben ook een behoorlijk aantal externe locaties, waarvan er drie van onszelf zijn. Voeg daar het fruit aan toe, waarvan de oogst elk jaar weer anders is van omvang, de bewaarcellen van het fruit, drie pakstations waar de zendingen worden gesorteerd en verpakt, honderden verschillende soorten verpakking en het voortdurend besef dat we er zijn voor onze telers, en de puzzel wordt ingewikkeld en tegelijk heel boeiend. Die teler blijft bovendien eigenaar van zijn oogst, totdat wij hem kopen om te verpakken en vermarkten. Fruitmasters is eigenlijk een grote logistiek dienstverlener.’
Waar mogelijk wordt geautomatiseerd. ‘Zo zijn we dit jaar gestart met een onderzoek om het palletiseren van het gesorteerde en verpakte fruit te automatiseren. Op meerdere plaatsen in het bedrijf wordt nog met de hand gestapeld, dat kan en moet beter.’
De marges zijn klein, vooral bij de gangbare rassen. ‘De gewone appel- en perensoorten worden in bulk verhandeld, dat is een spotmarkt. Daarom ontwikkelen we onze eigen zogenaamde clubrassen, de appels Kanzi en Tessa bijvoorbeeld, en de peer Migo. Daar kennen we alle gegevens van, van de boomkweker tot aan de oogst. Zo kunnen we kwaliteit en veiligheid garanderen, en dat vinden afnemers belangrijk. We zijn met het Betuwse kwaliteitsfruit een grote speler geworden, niet alleen in Europa. Ons fruit gaat naar Israël en Dubai, naar Mexico en India, naar Vietnam en China.’
Rivierenland nieuws
Lees het laatste nieuws uit de regio Rivierenland.
Kennis delen we graag, want daar worden we allemaal sterker van. In onze kennisbank met nieuwsbrieven en artikelen vindt u allerlei waardevolle informatie.
Artikelen uit Rivierenland