Ook logistieke bedrijven 'verborgen parels Rivierenland'

Ook logistieke bedrijven 'verborgen parels Rivierenland'
Regio Rivierenland, tegenwoordig beter bekend als Fruitdelta, heeft een lijst laten maken van 100 bijzondere bedrijven in het gebied. Daaronder ook vele logistiekers en vervoerders.
De samensteller is prof. Dr. Gert-Jan Hospers, een deskundige op gebied van regionale economie.
Deze verborgen parels zijn vaak familiebedrijven, zo blijkt. Ze zijn in hun branche bekend, maar niet bij het grote publiek. Juist omdat de verborgen parels iets bijzonders doen of kunnen, zijn hun klanten uit alle windstreken afkomstig.
De bedrijven bevinden zich in de acht gemeenten van de Regio, en zijn uitgezocht op hun onderscheidende activiteiten, verbondenheid met de regio (multinationals hebben die vaak niet) en economische diversiteit.
Naast allerlei andere bedrijven, van groothandels in sanitair of champignoncompost tot een wasserij van endoscopen, nemen de logistieke bedrijven in deze ‘bijzondere top-100’een belangrijke plek in. Logistiek is een van de economische speerpunten van beleid in het rivierengebied, waar de acht gemeenten samen aan werken.
 
In de gemeente Buren blijken veel bijzondere logistiekers te zijn: naast spelers zoals de Faber Halbertsma Group (Eck
en Wiel) en Van Oort (Eck en Wiel), zijn internationale koerier Van de Wetering (Ingen), mesttransporteur Orgamebo (Kapel-Avezaath), chemicaliënexpert Transportbedrijf Van Ziel (Kapel-Avezaath) en Rijn-Delta Palletspecialisten (Maurik) vermeld.
 
In Neder-Betuwe is een toeleverancier van transport en logistiek vermeld: Vlastuin staat voor een groep metaalbedrijven die onder de merken D-TEC, Bulthuis en Vogelzang hoogwaardige trailers produceert voor tank- en containervervoer.
 
De strategische ligging van Tiel blijkt aantrekkelijk voor logistieke dienstverleners als Mol Cargo, Simon Loos, Vonk en Co en Krijgsman Public Warehousing. Minder bekend is de procucent van legervoertuigen Defenture. Ook Blankers Transport uit Ophemert wordt vernoemd, het bedrijf is al 170 jaar in dezelfde familie.
 
West Maas en Waal komt natuurlijk ook voor in de lijst, met de logistieke dienstverleners
Herbert Sas Transport & Fruit (Dreumel) en H&S Coldstores (Beneden-Leeuwen). In Beneden-Leeuwen vinden we verder twee bedrijven die zich hebben toegelegd op de interne logistiek: material handling-expert MAAS Internal LogistiX
en opbergsystemenspecialist EAZZ.
 
Gemeente Maasdriel heeft in Ammerzoden Van Zandwijk Transportmaterieel, een leverancier van speciale oplossingen als containerchassis, opleggers, aanhangwagens en containerlifters. Maar ook de vele groothandels en en bedrijven in de agrosector hebben een logistieke tak.
 
 
Met Nedcargo (Haaften), Van den Haak/Transmission (Geldermalsen)en Hartog en Bikker (Vuren) is de logistieke sector in West Betuwe eveneens goed vertegenwoordigd.
 
 
 
Zaltbommel is ook een hotspot voor distributie en handel: denk alleen al aan het
Europese distributiecentrum van software- en dataspecialist Hitachi Vantara, het
pakkettensorteercentrum van DHL Parcel en de technische groothandels Plieger
en SPI Service Parts. Verder worden Vos Transport Zaltbommel en RAVAS in de lijst opgenomen: over de hele wereld hebben magazijnmedewerkers dagelijks profijt van producten ‘made in Zaltbommel’. In veel vorkheftrucks en handpalletwagens is namelijk een
weegsysteem van RAVAS geïntegreerd
 
De belangrijkste boodschap van het overzicht is misschien wel dat er achter alle economische cijfers, statistieken en prognoses waarop de regio zich baseert springlevende bedrijven, enthousiaste ondernemers en loyale medewerkers zitten.
Regionale en lokale overheden kunnen volgens de samensteller in elk geval vier nuttige rollen in de economie spelen: randvoorwaarden scheppen (faciliteren), partijen bij elkaar brengen (verbinden, zoals in Logistics Valley Rivierenland), innovaties aanjagen (investeren) en promotionele maatregelen nemen (profileren). Voor de verborgen parels in Rivierenland is met name de actie ‘verbinden’ het overwegen waard, stelt samensteller Jaspers. “Dat kan de opmaat vormen voor het verder regionaal ‘investeren’ (zie het huidige Regionaal Investeringsfonds).”