Blokker: nieuwe partner, oude bekende

Blokker: nieuwe partner, oude bekende
Het Blokker DC in Geldermalsen is onlangs partner geworden van Logistics Valley Rivierenland. Maar we werkten al eerder samen: in 2018 was Blokker één van de drie locaties in Gelderland voor de Dag van de Logistiek. Want in Geldermalsen weten ze uit en te na wat dat woord inhoudt.
En er is meer nieuws dan alleen het partnerschap: Blokker werd eind maart bekroond met de Logistiek Award voor Blokker Express. Midden december 2020 zette Blokker in drie dagen een eigen bezorgdienst op die pakketjes bij klanten aan huis aflevert. Tijdens de decembermaand waarin alle winkels gedwongen moesten sluiten, kon Blokker toch alle klanten tegemoetkomen om hun inkopen op tijd in huis te krijgen. Dankzij de inzet van ruim 5.000 medewerkers van winkels en het hoofdkantoor was Blokker in staat om winkels om te bouwen tot verdeelcentra en pakketten te laten bezorgen met de eigen fiets of auto.
De jury van de Shopping Awards roemt Blokker vanwege het feit dat het in zo’n korte tijd en met inzet van eigen mensen en winkels in staat was een eigen bezorgdienst op te zetten.
De Stichting Shopping Awards (voormalig Thuiswinkel Awards), bekroont jaarlijks de beste (web)winkelbedrijven van Nederland. Doel is een positieve bijdrage te leveren aan e-commerce – het verkopen van producten en/of diensten online aan consumenten, thuis, op het werk, onderweg, in de winkelstraat of online in de winkel. 
Jeanine Holscher, CEO van Blokker: “Super trots ben ik op al onze medewerkers die er altijd staan voor onze klanten, helemaal in deze moeilijke tijden. Dat stelde ons in staat om Blokker Express zo snel van idee naar werkelijkheid te brengen. Blokker bestaat meer dan 125 jaar en Blokker Express is een bewijs dat wij steeds zoeken naar innovatieve manieren om de markt en de klant te verrassen. In dat opzicht zijn wij net een startup maar dan met 125 jaar historie.”
Blokker heeft in Nederland 355 eigen filialen, 54 franchise-filialen, een webshop en ruim 5.000 werknemers. Het hoofdkantoor van Blokker is gevestigd in Amsterdam. Het distributiecentrum van Blokker in Geldermalsen telt ruim 100.000 vierkante meter.
Omnichannel
Een mooie onderscheiding, maar hoe kon dat zo gebeuren? De nieuwe systematiek in het DC is daar zeker debet aan. De veranderingen die Blokker in de tweede helft van 2017 daarvoor heeft ingezet omvatten niet alleen de positionering en het assortiment, maar ook het logistieke netwerk van het bedrijf. Alle logistieke activiteiten, zowel voor de offline als online kanalen, zijn samengevoegd in het omnichannel dc in Geldermalsen.
Dat was ruim dertig jaar geleden een high-tech magazijn. Er was veel gemechaniseerd, met automatische opslag van pallets, inrijstellingen voor opslag van zeecontainerladingen en een sorteersysteem voor de verdeling van goederen over de winkels. De mechanisatie maakte het dc echter te statisch. Blokker heeft bijvoorbeeld flink gesnoeid in de conveyors voor de aan- en afvoer van de pallets in dit magazijn. Die conveyors liepen ver het dc in, wat ten koste ging van de flexibiliteit. Maar ook de IT onderging een make-over.
Blokker en adviseur Groenewout hebben samen een nieuw logistiek concept ontworpen dat geschikt is voor de afhandeling van zowel de winkelorders, van meerdere merken, als de internetorders. Dat bleek een grote uitdaging gezien de grote verschillen in orderpatroon. De winkelorders zijn relatief klein in aantal, maar tellen veel orderregels en grote volumes. Het aantal internetorders is veel groter, maar omvat hooguit een paar artikelen per order. Het automatisch magazijn blijft in gebruik als opslag van de bulkvoorraad. 
Blokker wilde alle logistieke activiteiten op één locatie om zo maximaal synergie tussen de online en offline kanalen te creëren, met meer service, kwaliteit en flexibiliteit en minder overhead. Dat nu lijkt geslaagd, al benadrukken zegslieden dat de transitie nog steeds gaande is.