De Liemers mikt op toekomstbestendige logistiek
“We kunnen aan een hoop knoppen draaien om de logistiek geliefder te maken”
De Liemers, is dat niet die regio waar je alleen blokkendozen ziet als je er over de snelweg doorheen rijdt? Maar de Liemerse gemeenten blijven prioriteit geven aan logistiek, zo blijkt uit de Liemerse Economische Visie voor de jaren tot en met 2026. Wordt het daarmee niet te gek? Zes vragen aan Christiaan Zweers, die er alles van weet.
De Gelderlander, Piet Venhuizen Laatste update: 09:22
—–
Al die vreugdeloze magazijnen, we komen erin om. Is dat nou echt nodig?
Christiaan Zweers, regisseur van de Logistics Valley Liemers-Achterhoek : ,,De Liemers dankt zijn belang voor de logistiek aan zijn gunstige ligging aan de grens tussen Rotterdam en het Europese achterland. Je hebt hier de snelweg, de Rijn en de containerterminals in Doesburg en Emmerik. In het wereldje hebben we het over onze gunstige positie aan de Rijn-Alpencorridor, oftewel de Rotterdam-Genuaroute. De Liemers maakt deel uit van het TEN-T-netwerk, het trans-Europese transportnetwerk. Bedrijven zoeken deze omgeving graag op. Ze kunnen pakweg ook in Borculo gaan zitten, maar komen liever hier.”
Logistiek, waar hebben we het dan eigenlijk over? Alleen transportbedrijven?
,,Eigenlijk is het veel breder. Geen bedrijf kan zonder het transport van goederen, want dat is de definitie van logistiek. Is Ikea een logistiek bedrijf? Eigenlijk een detailhandelsonderneming, maar het aantal logistieke bewegingen is eindeloos. Waar een magazijn staat, daar is logistiek, zo kun je het wel zeggen. Misschien zijn die grote magazijnen niet altijd mooi, maar wees dan blij dat ze geconcentreerd bij elkaar staan. En zie deze pen hier op tafel. De grondstoffen daarvoor zijn naar de fabriek vervoerd, de pen zelf naar de groothandel en daarna naar de winkel. Geen product zonder logistiek. We kunnen niet zonder. Niemand.”
Eerlijk is eerlijk: de sector heeft geen beste naam, met zijn kunststof hallen en ronkende vrachtwagens
Moeten we dan nog meer logistiek hebben in de Liemers?
Er komt nog wel wat bij, maar dat zijn allemaal plannen uit de eerste Liemerse Economische Visie uit de jaren 2020 tot 2023. Het terrein 7Poort, aan de snelweg in Zevenaar, wordt uitgebreid, maar slechts voor een klein deel voor grootschalige logistiek. De rest wordt gereserveerd voor maakinstrustrie en voor het midden- en kleinbedrijf. Dan heb je het terrein Docks NLD in ’s-Heerenberg, waar nog 25 hectare bij komt, waarvan 10 hectare voor grootschalige logistiek. Het Duivense bedrijventerrein Centerpoort-Noord 2 krijgt nog een uitbreiding met 10 hectare, waarvan 3 voor logistiek. Dat zijn wel zo’n beetje de plannen.”
Maar in de nieuwe Liemerse Economische Visie, die gaat over de jaren tot en met 2026, wordt logistiek opnieuw als speerpunt genoemd.
,,Dat klopt, maar dan hebben we het niet over méér logistiek, maar over het toekomstbestendig maken van de logistiek. Eerlijk is eerlijk: de sector heeft geen beste naam, met zijn kunststof hallen en ronkende vrachtwagens. Maar elektrificering van het wagenpark is in aantocht. We kunnen ook duurzamere brandstoffen gebruiken of de binnenvaart beter benutten. Ook robotisering en artificiële intelligentie gaan een rol spelen. We kunnen nog aan heel wat knoppen draaien om de sector beter en geliefder te maken.”
De sector is misschien ook niet geliefd omdat de banen er niet interessant zijn en er veel arbeidsmigranten werken.
,,Er werken ook arbeidsmigranten, maar dat de banen niet interessant zouden zijn, bestrijd ik. Je hebt er banen op allerlei niveaus, van orderpicker tot businessanalist en van chauffeur tot IT’er of planner. Wij kunnen mensen gebruiken van het niveau mbo-2, maar ook van het hbo. Tot het toekomstbestendig maken van de sector behoort ook een goed arbeidsmarktbeleid, aandacht voor de planologische inpassing van de bedrijven, voor duurzaamheid, voor zonnepanelen op de daken. Logistiek moet niet alleen geld opleveren, maar bijdragen aan het welbevinden van iedereen. Er valt nog genoeg te doen.”
De grootste logistieke bedrijven in de Liemers
In Zevenaar: Rabelink, Dayes, Dachser, Tiemex & Stefco, Skantrae, Swanenberg, FA E-commerce.
In ’s-Heerenberg: Mainfreight, DSV, Nunner, JCL Logistics, Rabelink, Transoplast, Dynamic Logistics, Continent, Lineage.
In Duiven: Visser, Melis, NA-KD, Fedex, Synerlogic, PreZero, APO Logistics, ATAG.
In Doesburg: Container Terminal Doesburg, Rotra, Kühne&Nagel.
Nieuws over toekomst
Lees het laatste nieuws over het thema toekomst.
Kennis delen we graag, want daar worden we allemaal sterker van. In onze kennisbank met nieuwsbrieven en artikelen vindt u allerlei waardevolle informatie.
Artikelen over toekomst