Home » Bedrijven Nijmegen » Chefs Culinar horecagroothandel: vandaag voor morgen

Chefs Culinar horecagroothandel: vandaag voor morgen

Chefs Culinar in Nijmegen is een bedrijf met Duitse eigenaars. Voor de Nederlandse markt bouwde algemeen directeur Eric Boeijen de horecagroothandel in de afgelopen acht jaar uit tot een unieke speler in die markt.

“We zijn een oerdegelijk Duits familiebedrijf, eigendom van drie families. Ze geven me veel vertrouwen en vrijheid voor de operatie in Nederland en België. Ik kan goed ondernemen”, zegt Eric Boeijen, algemeen directeur van Chefs Culinar.Hij bouwde de afgelopen zeven jaar aan wat op de Nederlandse markt, een uniek bedrijf is. “We zijn geheel bedienend, alles wordt gebracht, logistiek is dan ook een belangrijk onderdeel van de operatie. Onze filosofie is dat bezorgen de toekomst heeft.

De operatie hier bestaat bestaat uit 250 medewerkers inclusief Heerkens AGF in Nistelrode waar aardappelen, groene en fruit worden verwerkt, en we hebben een aandeel in Huuskes, dat de zorgmarkt voor zijn rekening neemt. Wij beleveren het hele scala aan horeca, van fastfood tot aan sterrenrestaurants, keus uit 40.000 artikelen, waarvan het merendeel vers is.  Maar ook nonfood. Vandaag voor morgen, is ons devies.”

Waterstof
Het moederbedrijf heeft ook vestigingen in Denemarken, Oostenrijk, Zweden en Polen. En natuurlijk in Duitsland. “Dat biedt mij de gelegenheid veel te leren. Zo wordt in verschillende landen door ons al geëxperimenteerd met een vrachtwagen op waterstof, die ervaring is belangrijk, want de energietransitie is onontkoombaar. Over een paar jaar mag je de steden niet meer in met diesel. Wij weten dan al hoe het is te rijden met onze tientallen hybrides en de elektrische auto’s. Dat is trouwens best ingewikkeld, want wij hebben in een auto vaak drie verschillende temperatuurcompartimenten. Dat vreet energie. Maar het moet: je hebt te maken met volksgezondheid en de regels zijn streng.”

Bouwfasen
Hij heeft veel gebouwd op Bijsterhuizen. “Het gebeurt in drie fasen, waarvan er twee achter de rug zijn. Het eerste deel was deze grote doos, waarin op 14 meter vloeren zitten die 5 ton per vierkante meter kunnen dragen. Daarin kwam onder meer de verwerking van vlees en vis, want alle bestellingen worden individueel uitgevoerd. Er is ook een puur logistiek deel en momenteel bouwen we aan een experience center, waar klanten producten kunnen testen, waar koks gerechten kunnen demonstreren en we seminars en opleidingen kunnen geven.”

Een groothandel voor de horeca is organisatorisch ingewikkeld, stelt hij. “En niet alleen vanwege de verschillende conditioneringen die je nodig hebt in één auto. Maar dat individueel proces per klant hebben we onder de knie, net zoals alles wat we aanpakken. Het gebeurt degelijk. We hebben een performance van boven de 99 procent. We verzorgen kwaliteit door onze mensen, in de levering, het vervoer en met dit gebouw.” Het gebouw is gasloos en voorzien van tal van energiebesparende technieken.

Fastfoodformule
Maar Boeijen is nog niet klaar. “We onderzoeken mogelijke vestiging in het westen, want daar woont het gros van de bevolking. We werken er al, en we hebben gebouwd aan verschillende fastfoodformules en zijn eigenaar van de fastfoodformules Eetwinkel.  Onze inzet is dat we voor de franchisenemers zodanig kunnen calculeren, dat ze weten wat hun brutorendement zal zijn.” Boeijen zegt overigens ook de trend naar meer vegetarisch eten bereiden waar te nemen onder zijn klanten. “Maar vlees zal niet verdwijnen.”

Hij houdt er een egalitaire stijl van leidinggeven op na.” “Ik ken de meeste mensen hier bij naam, ik sta niet boven, maar náást hen. Voor iedereen heet ik Eric. En ik betrek ze overal bij. Daarvoor moeten ze goed geïnformeerd zijn, daar zorg ik voor met grote schermen in gemeenschappelijke ruimten. En met de leidinggevenden vergader ik elke twee weken op vrijdag in het zogeheten zeepkistoverleg. Dat moet je letterlijk nemen. Zo weet iedereen wat er op andere onderdelen van het bedrijf speelt, het is een sociaal gebeuren, want we doen er ook een drankje bij. Het resultaat is, dat ik nauwelijks verloop van medewerkers heb.” En waar om zit hij in de foodsector? “Het is mijn passie, ik vind food mooi. We hebben hechte relaties met klanten, je bent bijna dagelijks met ze in contact. Daar hou ik van.”

Nijmegen nieuws

Lees het laatste nieuws uit de regio Nijmegen.

Kennis delen we graag, want daar worden we allemaal sterker van. In onze kennisbank met nieuwsbrieven en artikelen vindt u allerlei waardevolle informatie.

BERICHT

Stabiele plekken op de Logistieke hotspotlijst 2024

Hotspots Logistics Valley laten stabiele posities zien op de Logistieke hotspotlijst 2024, uitschieter voor Rivierenland

Logistieke hotspots 2024 680x650

BERICHT

Logistics Valley zoekt regisseur voor de Logistics Valley Academy

Een ervaren, veelzijdige en strategische denkende regisseur die naast hét gezicht van de Academy, ook de drijvende kracht achter innovatie en samenwerking binnen de sector is.

LV-logo 680x650

Artikelen uit Nijmegen

Top artikelen uit de regio Nijmegen.