betrouwbaar
AI in de logistieke HR:
Gebruik van AI in logistieke HR en ICT was onderwerp van een bijeenkomst die partners van Logistics Valley uit Rivierenland, Nijmegen en Liemers-Achterhoek naar Nabuurs in Oosterhout bracht. De conclusie: Chat GPT en Copilot zijn een bruikbare en betrouwbare assistent voor bedrijven geworden.
Er waren zo’n veertig bezoekers aan de bijeenkomst. Ties en Siem van Huet hebben samen Aisy, een bedrijfje dat ondernemingen adviseert en instrueert in het gebruik van generative AI en toonden een groot aantal toepassingen waarmee de dagelijkse praktijk minder werklast kan opleveren. “We zijn anderhalf jaar bezig met AI voor bedrijven, en in die tussentijd is de software een stuk slimmer geworden”, legde Ties van Huet uit. “De vragen die je stelt moeten veel context bevatten, of ge-uploade documenten. Hoe meer hoe beter. Geef ook een rol aan: ‘gedraag je als een hr-medewerker’, en vermeld de tone of voice van het verwachte antwoord. Wanneer je ook nog aangeeft dat je het in de vorm wilt die het bedrijf hanteert is het nodig documenten te uploaden zodat de AI daarvan kan leren.” Zo zijn onboardingprogramma’s te maken, maar je kunt ook een cao of CMS doorzoekbaar maken.’
Hoe meer bedrijfskenmerken en gegevens hoe beter. “Maar als je niet wilt dat die gegevens ook voor anderen voordeel opleveren, kun je werken met zogeheten Agents. Dan blijven de vraag en het antwoord binnen jouw databank. Dat kan het beste met Copilot, dat naadloos is te integreren met Windows365. In Word zit al een verbinding met ChatGPT. De AI leest Word-documenten en pdf’s. Maar AI is ook te gebruiken als brainstormpartner wanneer je hem om ideeën vraagt, vertaalt teksten of levert die in gesproken vorm op, controleert op spelling en zinsbouw of geeft op basis van sollicitatiebrieven die je uploadt suggesties voor vragen aan kandidaten. Die lazen over een functie in een vacaturetekst die de AI ook kun laten maken op bsis van eerdere teksten die je hem laat lezen. De antwoorden moet je altijd nog nakijken, en ook de bronnen controleren is geen slecht idee.”
Wie binnen de eigen omgeving blijft, kan de ai laten kijken naar vertrouwelijke gegevens zodat je chats met de AI naar onderwerp kunt opdelen. “En ja je kunt herleiden of een tekst die je ontvangt van bijvoorbeeld een sollicitant, is gemaakt met AI. Wie meer wil weten kan met ons een vrijblijvende kennismaking afspreken.”
Robert Gartner, innovatiemanager van het Sectorinstituut Transport en Logistiek STL, was een tweede spreker tijdens de bijeenkomst. Zijn organisatie rondde onlangs een project af met een transportonderneming die gecompliceerde vraagstukken rond de inzet van schaarse planningmedewerkers middels AI wil oplossen. “De software is het probleem niet, die is al heel goed”, stelde hij. “Het probleem lag bij de acceptatie en het vertrouwen van de mensen bij het samenwerken met AI. Dat vergde veel tijd, zowel in het formuleren van de urgentie en benoemen van de werkprocessen als bij het opdiepen van de kennis die in de geheugens verblijft. En de gewenning aan het gebruik ervan. Maar ik ben van mening dat met de huidige arbeidsmarkt digitalisering van veel routinewerk met gebruik van AI de oplossing is. Bedrijven zouden alle een digitale strategie moeten opstellen om niet uit de markt gestoten te worden door bedrijven die dat al wel hebben en automatisering omzetten in betere opbrengsten.”

Nieuws
Lees het laatste logistieke nieuws.
Kennis delen we graag, want daar worden we allemaal sterker van. In onze kennisbank met nieuwsbrieven en artikelen vindt u allerlei waardevolle informatie.
Artikelen

