Nieuwe voorzitter Logistics Valley Rivierenland
Derk van den Haak stelt zich voor
Derk van den Haak is de nieuwe voorzitter van Logistics Valley Rivierenland. Als directeur-eigenaar van Van den Haak Transmission in Geldermalsen is hij vooral man van de praktijk. “We zullen meer en goede ondernemergedreven projecten moeten opzetten.”
Van den Haak Transmission is een bedrijf met veel geschiedenis, het bestaat inmiddels 113 jaar en is hofleverancier. Derk van den Haak is geen man van grote woorden. “Binnen de sector logistiek, bedrijven, overheden en onderwijsinstanties zijn de problemen inmiddels wel bekend.

We zoeken allemaal nieuwe medewerkers, zijn allemaal bezig met de energietransitie en zitten met de toenemende regeldruk vanuit de overheid. Daar moet je als ondernemer een antwoord op vinden. Ik denk dat dat in samenwerking onderling goed kan. Je hebt immers gedeelde interesses. Contact met Den Haag is niet aan ons, daar heb je VNO-NCW en TLN voor. Ik volg het wel, en bezoek regelmatig de bijeenkomsten die TLN opzet en neem deel aan regionaal overleg met die organisatie.”
Van den Haak denkt dat de drie hotspots samen effectief kunnen zijn. “Vooral waar het provinciale regelgeving of provinciale plannen betreft kun je zo een stem hebben. Wat niet wil zeggen dat je in Logistics Valley interne besluiten van jou als ondernemer meteen op tafel zou moeten gooien. Die soort beslissingen zijn aan de ondernemer, dat houd ik liever voor mezelf.” Van den Haak vormt de vierde generatie die het bedrijf leidt aan de Poppenbouwing in Geldermalsen.
Hij begint enigszins behoedzaam aan deze nieuwe functie. “Je moet natuurlijk je mede-bestuursleden eerst goed leren kennen. Sommigen ken ik al. En vooral goed luisteren naar wat er gebeurt en welke argumentatie wordt gebruikt. Het lijkt me interessant, ik kijk er naar uit. Ook naar het provinciaal bestuurlijk overleg waaraan ik kan deelnemen. Het lijkt me boeiend en interessant werk. Het gaat erom vooral goede en nieuwe projecten voor ondernemers op te zetten en uit te voeren. Onze logistieke bijeenkomsten dienen als een prima platform om te horen wat er speelt. En de proef van zeven partners met een ZE-truck die nu begint, is daar een prima voorbeeld van: zo krijg je inzicht in wat de energietransitie in jouw bedrijf kan betekenen.” Hij zegt benaderbaar te willen zijn, voor partners en andere partijen.
Van den Haak TransMission maakt deel uit van een landelijke groep -TransMission- van vervoerders en distributeurs. “Veel van de leden van die groep stammen net als ons bedrijf uit een aloude groep van bodebedrijven. Nog steeds zijn we als Van den Haak gespecialiseerd in fijnmazige distributie, onder andere van auto-onderdelen.”
Rond de eeuwwisseling hebben we besloten dat daarin onze kracht ligt, we hebben de buitenlandse ritten gestopt, daar zit voor ons geen verdienmodel in. Dus blijven we bij onze corebusiness, met onze TransMission-partners leveren van distributie-oplossingen.”
Van den Haak had ooit een verhuistak, en bezat drie binnenschepen op een beurtvaartschema naar Utrecht, Amsterdam en Zaandam. Allemaal geschiedenis, inmiddels gevat in een boek dat bij het honderdjarig bestaan werd uitgegeven.
Rivierenland nieuws
Lees het laatste nieuws uit de regio Rivierenland.
Kennis delen we graag, want daar worden we allemaal sterker van. In onze kennisbank met nieuwsbrieven en artikelen vindt u allerlei waardevolle informatie.
Artikelen uit Rivierenland